Sunday, January 6, 2019

Η στρέβλωση της στρέβλωσης


Share/Bookmark
Να διευκρινίσουμε λίγο τα πράγματα σε σχέση με το τι ισχύει στις πτήσεις.

Ο Ευρωπαϊκός κανονισμός που τέθηκε σε ισχύ πρόσφατα, και είναι από τους πλέον αυστηρούς στον κόσμο για την προστασία του καταναλωτή, προβλέπει τα εξής:

Εάν η πτήση ακυρωθεί ή καθυστερήσει πάνω από δυο ώρες, η εταιρεία οφείλει να προσφέρει γεύμα και διανυκτέρευση, εάν απαιτείται.

Επίσης, ο πελάτης έχει να επιλέξει μεταξύ εναλλακτικής πρότασης μεταφοράς, που του παρέχει η εταιρεία με όποιο μέσο κρίνει σκόπιμο, ή την επιστροφή των χρημάτων του εισιτηρίου του.

Δικαιούται και προσδιορισμένης αποζημίωσης μεταξύ 125 και 600 ευρώ, ανάλογα την απόσταση, εάν η ακύρωση ΔΕΝ οφείλεται σε καιρικές συνθήκες.

Ακύρωση νοείται και η καθυστέρηση πέραν των δυο ωρών ή η προσγείωση σε άλλο αεροδρόμιο.

Είναι πολύ ισορροπημένες προβλέψεις.

Εάν ο πελάτης έχει αγοράσει ένα εισιτήριο των 60 ευρώ Λονδίνο- Θεσσαλονίκη και βρεθεί λόγω καιρικών συνθηκών στο Βερολίνο ή στην Τιμισοάρα, έχει να επιλέξει ανάμεσα στην εναλλακτική πρόταση μεταφοράς (λεωφορείο, εν προκειμένω, ή ίσως μια άλλη πτήση δυο μέρες μετά) ή να ζητήσει τα χρήματά του πίσω (πέραν της διαμονής και διατροφής).

Εάν είχε πάρει εισιτήριο 350 ευρώ, τον συμφέρει να ζητήσει τα χρήματά του και με αυτά να αγοράσει όποιο εισιτήριο θέλει μιας άλλης εταιρείας, από την Τιμισοάρα στη Θεσσαλονίκη. Με 60 ευρώ θα πρέπει να πληρώσει ο ίδιος τη διαφορά ή να πάει με το προτεινόμενο λεωφορείο.

Είχε επίσης τη δυνατότητα να αγοράσει πρόσθετη ασφάλεια ακύρωσης είτε από αυτές που προσφέρει η εταιρεία είτε απ΄οποιαδήποτε ασφαλιστική ταξιδίων με κανένα 30ρι το άτομο, η οποία στην περίπτωση αυτή θα του κάλυπτε όλα τα έξοδα μεταφοράς και επιστροφής με μια άλλη εταιρεία. Πολλές φορές η ασφάλεια αυτή προσφέρεται δωρεάν από κάποιες εταιρείες πιστωτικών καρτών, εάν με αυτές έχει πληρωθεί το εισιτήριο. Δηλαδή, με κόστος αντί 60, 90 ευρώ για παράδειγμα, θα μπορούσε να έχει επιλέξει εξαρχής να ασφαλιστεί εφόσον πήρε φθηνό εισιτήριο, ώστε σε περίπτωση ακύρωσης να μην επιβαρυνθεί 350 ευρώ, που θα έβαζε από την τσέπη του ως διαφορά για να αγοράσει εισιτήριο με άλλη εταιρεία.

Αυτοί είναι οι κανόνες των ταξιδιών. Και την τήρησή τους οφείλει να διασφαλίζει το κράτος. Εάν μια εταιρεία δεν τους τηρεί, πρέπει να έχει κυρώσεις σοβαρές.

Το κράτος έχει υποχρέωση επίσης να παρέμβει για τη διάσωση πολιτών του στο εξωτερικό όταν πέφτουν θύματα κλοπής, βίας, καταστροφών κλπ, να τους προσφέρει χρήματα, στέγη, δυνατότητα επιστροφής. Πράγμα που το ελληνικό, σε αντίθεση με όλα τα πολιτισμένα κράτη, δεν κάνει. Και έχω πολλές παρόμοιες εμπειρίες στα ελληνικά προξενεία από φίλους. Επίσης, οφείλει να παρέμβει για τη διάσωση ανθρώπων από ναυάγιο, ατύχημα κλπ με κόστος των φορολογουμένων.

Δεν ήταν η περίπτωση της πτήσης Λονδίνο - Θεσσαλονίκη.

Οι πελάτες της Ryan δεν προσγειώθηκαν στη ζούγκλα. Αλλά σε έναν ΕυρωπαΪκό τόπο 700 χλμ από τον προορισμό τους, με ξενοδοχεία και φαγητό. Όσοι είχαν αγοράσει ακριβό εισιτήριο πιθανόν να τους συνέφερε να ζητήσουν την επιστροφή του. Όσοι είχαν φθηνό είχαν να επιλέξουν ανάμεσα στη μεταφορά με λεωφορείο ή να πάρουν τα 60-70 ευρώ, να βάλουν τη διαφορά και να πετάξουν με άλλη εταιρεία. Όσοι είχαν πάρει πρόσθετη ασφάλεια ακύρωσης προφανώς τους συνέφερε το δεύτερο.

Αυτά είναι τα δεδομένα. Δεν κινδύνευσε η ζωή κανενός. Η πιθανότητα ταλαιπωρίας είναι μέρος ενός ταξιδιού. Κάθε ταξιδιού. Το κόστος της, εφόσον τηρούνται οι κανονισμοί, είναι μέρος του κόστους αυτού που ταξιδεύει.

Το Ελληνικό Κράτος δεν έχει λοιπόν καμιά δουλειά να επιβαρύνει τους φορολογούμενους με τη διασφάλιση πολυτελούς επιστροφής κάποιων επιβατών. Κάποιοι ανάμεσά τους δαπάνησαν πολύ περισσότερα από τα 30 ευρώ μιας ασφάλισης ταξιδίων σε ξενοδοχεία στο Λονδίνο, ψώνια, επισκέψεις. Κάποιοι ενδεχόμενα είναι πολύ πιο εύποροι από τον φορολογούμενο που καλείται να καλύψει τη δαπάνη αποφυγής της ταλαιπωρίας ή το κόστος αγοράς άλλου εισιτηρίου με άλλη εταιρεία Τιμισοάρα- Θεσσαλονίκη, για όσους δεν πρόβλεψαν ασφάλεια. Μπορεί ορισμένοι να μην έχουν να αγοράσουν δώρα στα παιδιά τους τις γιορτές και ΥΠΟΧΡΕΩΝΟΝΤΑΙ να συμμετέχουν στην κάλυψη πολυτελούς κι ανέξοδης επιστροφής ενός πολύ πιο εύπορου ,πιθανότατα, που πέρασε τις διακοπές του στο Λονδίνο. Μου φαίνεται ανήθικο.

Επιπλέον, στρεβλώνει την αγορά. Δεν μπορεί το Δημόσιο να παίζει τον ρόλο της ασφαλιστικής εταιρείας ακύρωσης ταξιδίων. Ουσιαστικά έτσι επιχορηγεί τις low cost εταιρείες εις βάρος των ακριβότερων και παίρνει την δουλειά των ασφαλιστικών εταιρειών. Και αν το έκανε μια φορά, θα πρέπει να το ξανακάνει.

Εάν από την άλλη η Aegean, για δικούς της εμπορικούς λόγους και για να προσελκύσει πελατεία, προσέφερε δωρεάν την υπηρεσία της, είναι επίσης απολύτως θεμιτό. Πολύ καλά έκανε και δικαιούται να κερδίσει πελάτες.

Εάν όμως πληρωθεί γι' αυτό με λεφτά των φορολογουμένων, είναι και στρέβλωση της αγοράς και βαθιά ανήθικο.

Μια φορά πριν πολλά χρόνια, όταν ήταν κρατική η Ολυμπιακή, μας παράτησε στο Βερολίνο. Και με ακριβό εισιτήριο. Όχι για λόγους καιρικών συνθηκών μάλιστα, αλλά γιατί το πλήρωμα δεν πήγε διότι έτσι γούσταρε. Δεν εμφανίστηκε κανείς στο γκισέ, δεν μας πρόσφερε τίποτα και, επειδή οι περισσότεροι που ταξίδευαν ήταν Έλληνες μετανάστες, βγήκε μια μέγαιρα αεροσυνοδός και μας είπε, "ΟΚ,  δεν θα γίνει η πτήση, γυρίστε στα σπίτια σας". Πολλοί όμως ήμαστε επισκέπτες. Διαμαρτυρηθήκαμε στο αεροδρόμιο. Τότε ακόμη δεν ίσχυε ο νέος αυστηρός κανονισμός.

Εμφανίστηκε τότε μια εκπρόσωπος της Λουφτχάνσα και μας είπε επί λέξει: "Αγαπητοί φίλοι , αφού η αεροπορική εταιρεία της πατρίδας σας δεν σας προσφέρει φαγητό και στέγη, αποφασίσαμε να σας το προσφέρουμε εμείς". Ντράπηκα. Και ορκίστηκα ότι δεν θα ξαναπετάξω ποτέ με την Ολυμπιακή έκτοτε όσο παρέμενε κρατική, για οποιονδήποτε λόγο και με οποιοδήποτε κόστος. Και θα κάνω οτιδήποτε για να αποτρέψω άλλους και να πάψει να ζει με δημόσια λεφτά. Πράγμα που έκανα.

Αυτό λοιπόν είναι ανταγωνισμός και εμπορική πολιτική.

Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος



6 comments:

  1. Επί τέλους, μία λογική φωνή! Μπράβο σας!

    ReplyDelete
  2. Που τον είδατε εσεις αυτόν τον κανονισμό για να τον δουμε και εμεις. Εγω θα ρωτήσω το αλλο. Ειχε πάρει μετεωρολογικό για τον σταθμό μετάβασης,υποθέτω πως ναι και φυσικα άρα θα ήξεραν τι καιρικές συνθήκες επικρατούσαν στην θεσσαλονικη SKG. Ειχε προμηθευτεί καύσιμα έξτρα σε περίπτωση που χρειαζόταν να προσγειωθεί σε ενναλακτικο αρεροδρομιο εντο της της χωρα προορισμού πχ Αθήνα LGAV η κάπου άλλου παντα εντος της χώρας. Αυτη ειναι η διαδικασία και οχι η αρλουμπα ετσι οπου γουστάρω τους παρατώ και οπως με βολεύει αυτο ειναι καραγκιοζιλίκι. Για το αλλο περιστατικό με άλλη τέτοια παρόμοια εταιρια απο θεσσαλονικη τι έγινε ξέρετε πως παράτησε επιβάτες στην τύχη τους γιατι δεν μπορούσε να παει στην Βιέννη. Καλο λοιπον ειναι άμα δεν ξέρετε τις διαδικασίες μην μιλάτε και μαλιστα για να δικαιολογήσετε ένα στρεβλό μοντέλο αερομεταφορών που δυστυχως καθιερώθηκε στην χωρα με τις αμφιβόλου ποιότητας low cost εταιρίες. Και φυσικα δεν μπορούμε να ψέξουμε και την πολιτεία που εκανε σωστά την δουλειά της και επέστρεψε τον κοσμο στην βαση του τι ανοησία ειναι αυτη. Αν εσάς σας αρεσει αυτη η ζωώδης κατάσταση και συμπεριφορα σας την χαρίζω ισως αυτη να ειναι η ποιότητα σας.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Δεν νομίζω ότι έχεις δίκιο. Αυτό το εισιτήριο πλήρωσαν, αυτή την εταιρεία επέλεξαν, αυτά υπέστησαν. Αν πλήρωναν εισιτήριο με την British Airways ή την Aegean για παράδειγμα, από Λονδίνο για Θεσσαλονίκη θα είχαν φτάσει εκεί που θελανε να πάνε, όπως συμβαίνει κάθε μέρα (και μάλιστα πολλάκις ημερησίως). Δεν θα κάνουν οι κύριοι αυτοί οικονομία εις βάρος μου, αυτό είναι το θέμα που πραγματεύεται το άρθρο αυτό. Αν τους φαίνεται λογικό να πληρώνουν 30 Ευρώ για μία υπηρεσία που οι άλλες εταιρείες κοστολογούν στα 200, τότε παίρνουν και το ρίσκο. Αν τους κάτσει όλα εντάξει, αν όχι, να βρούνε τρόπο να γυρίσουν πίσω. Τσάμπα μάγκες όμως, όχι.

      Delete
  3. Επιτέλους κάποιος που μιλάει και για την άλλη όψη του νομίσματος. Το λόγο που επέλεξε ο συγκεκριμένος πιλότος να πάει Τιμισοάρα το ξέρει αυτός και θα λογοδοτήσει οταν θα έρθει η ώρα αν έρθει. Έχει αρχίζει να γίνεται γνωστό όμως ότι οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας της Αθήνας του αρνήθηκαν να πάει εκει. Εν πάση περίπτωση καλά έκαναν και βοήθησαν να επιστρέψουν οι άνθρωποι άλλο γτ έγινε απο την aegean κ όχι απο κάποια άλλη ελληνική αεροπορική εταιρεία αν όντως η ryanair δεν έκανε τιποτα πράγμα αμφίβολο βέβαια. Δυστυχώς η λαμογια είναι ιδίωμα του Έλληνα κ αυτά δν αλλάζουν εύκολα. Λυπάμαι μόνο γιατί μεγαλώνω κ φοβάμαι σε ένα κράτος τόσο κλειστό. .

    ReplyDelete
  4. Εδώ γελάμε.
    Η Ελλάδα έχει δεκάδες αεροδρόμια και ηπειρωτικά τουλάχιστον 5 που ξέρω εγώ. Δεν μπορούσε να προσγειωθεί στην Αλεξανδρούπολη, στην Χρυσουπολη, ή κάπου άλλου σε απόσταση λιγότερη από 700 χλμ και σε άλλη χώρα; Τα λέμε και τα πιστεύουμε τώρα αυτά;
    Περισσότερα ανέκδοτα:
    Έχεις δικαιώματα στην πτήση κανονισμός κλπ κλπ. Ναι έχεις. Αλλά την ώρα που κατεβαίνεις σε ξένη χώρα υπό πίεση και υπό άγχος είσαι σε σαφές μειονέκτημα και έχεις αντικειμενικές δυσκολίες να ασκήσεις τα δικαιώματα σου. Που θα πας; Πως δεν θα χάσεις την σειρά σου για αποκατάσταση της κανονικότητας του ταξιδιού σου; Που είναι γραφεία και υπάλληλοι για διεκδίκηση δικαιωμάτων σε μια ξένη χώρα που δεν μιλάς την γλώσσα; Βέβαια αν έχεις παιδιά ο φόβος γι αυτά κάνει όλες αυτές τις ανησυχίες τρόμους. Βέβαια τέτοιες ευαισθησίες δεν απασχολούν τον αγροπαιο (όπως έλεγε τους ευρωπαίους ο Χατζηχρήστος) συγγραφέα μας. Αυτός έχει miles and more.
    Τελικό punchline για απεριόριστο γέλιο: γιατί η κυβέρνηση με χρέωσε εμένα για τους αριστοκράτες που πήγαν για ψώνια στα λονδινα?
    Ναι οκ. Ας πούμε ότι όλο το κόστος ήταν 200000 ευρώ. Δεν ήταν αλλά είμαστε large. Δια τον πληθυσμό 10000000 είναι 2 λεπτά το άτομο. Θες να πούμε ότι οι φορολογούμενοι είναι οι μισοί; 4 λεπτά. Το άτομο. Για να βοηθήσεις τον συνάνθρωπο που βρέθηκε αποδεδειγμένα σε δύσκολη θέση. Και είναι αυτό σπατάλη. Της κυβέρνησης.
    Οκ, δεν πειράζει ας είναι σπάταλο το κράτος έτσι. Απ το να χρηματοδοτήσει κάποιους τιποτες και τις startup τους για νεανική εντρεπρενουρσιπ με απλικέισα για εύρεση του κοντινότερου ζαχαροπλαστείου για τουρτοπολεμο, αυτά τα 4 λεπτά είναι πολύ πιο χρήσιμα.
    Πέρα απ το αστείο:
    Η εταιρία ήταν αδικαιολόγητη. Έκανε route το αεροπλάνο της έτσι ώστε να μην χρεωθεί την επιστροφή του άδειο στην βάση του. Φυσικά και έκανε κάθε τι για να μην έχει νου και ψυχικά αποθέματα κάποιος να ασκήσει τα νόμιμα δικαιώματα του και μετά πρόσφερε το ελάχιστο απαιτητό κατά τον νόμο για να μην είναι τυπικά liable η ίδια.
    Πρόσφατο review την κατέταξε τελευταία σε...όλα. Ο mr.Ryan λαμβάνει τα επίχειρα του γιατί πλέον το low cost δεν είναι μονοπώλιο. Όσοι θέλουν να γλιτώσουν το 20ρικο διαφορά που έχει η Jet2 και οι άλλες σοβαρές low cost για να έχουν στο αεροπλάνο κάθε 5 λεπτά να σου πουλάνε λαχεία και 5ευρα νεράκια ας πάνε με αυτή.
    Μπορεί να γνωρίσουν ακόμα περισσότερες πρωτεύουσες από αυτές που θέλουν. Ακούω ότι η Σόφια είναι υπέροχη αυτή την εποχή.
    Ομως πρώτοι να πάνε οι υπερασπιστές της εκεί.

    ReplyDelete
  5. ο κ. Αυτιάς καλά έκανε κι ενδιαφέρθηκε για τους ανθρώπους,ο κ. Υπουργός όμως δεν είχε κανένα δικαίωμα να χρεώσει τον Έλληνα φορολογούμενο με αεροπορική επιστροφή και μάλιστα με ακριβή αεροπορική εταιρία.

    ReplyDelete