Thursday, October 16, 2014

Serious emergency


Share/Bookmark
In a video conference call between Mr Cameron, US president Barack Obama and the leaders of Germany, France and Italy on Wednesday, it was agreed the world faced "the most serious international public health emergency in recent years" and the international community "needed to do much more and faster to halt the rise of the disease", said Downing Street.
The most urgent priorities included "increasing the amount of international spending on the issue, increasing the number of trained personnel working in the region to treat those affected and prevent the disease spreading and evacuation procedures for workers affected", αναφέρεται από το BBC. http://www.bbc.com/news/uk-29640090

Η κατανομή του παγκόσμιου ΑΕΠ είναι 22,9% στις χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με 7,2% του παγκόσμιου πληθυσμού, και 22,3% στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής με 4,5% του παγκόσμιου πληθυσμού. Αν προσθέσει κανείς και τις άλλες πλούσιες Ευρωπαϊκές χώρες (Νορβηγία, Ελβετία, κλπ) το ποσοστό των Ευρωπαίων στο παγκόσμιο ΑΕΠ φτάνει κοντά στο 24%.

Παρόλα αυτά, αν κοιτάξει κανείς τον κόσμο με μια ματιά, βλέπει ότι είναι οι Αμερικάνοι που μάχονται στην πρώτη γραμμή με τους εξτρεμιστές είτε στο Αφγανιστάν είτε στη Συρία, είναι αυτοί που προσπαθούν να περιορίσουν την Κινέζικη επεκτατική πολιτική στην περιοχή της θάλασσας της Νότιας Κίνας, είναι πάλι αυτοί που καλούνται να βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά (και όχι οι αναποφάσιστοι και αδύναμοι Ευρωπαίοι) στην ευρωπαϊκή Ουκρανία με τις επεκτατικές διαθέσεις του επικίνδυνου αυταρχικού καθεστώτος του Πούτιν.

Και σήμερα, είναι πάλι οι Αμερικάνοι που έχουν αντιληφθεί τη σοβαρότητα της κατάστασης και έχουν κινητοποιήσει τον πολιτικό και, κυρίως, τον στρατιωτικό μηχανισμό τους εκθέτοντας τους στρατιώτες τους, τα παιδιά τους, τους νοσηλευτές και τους γιατρούς τους σε κίνδυνο. Με 4.000 στρατιώτες και πολιτικό προσωπικό επί τόπου, στη Δυτική Αφρική, να μάχονται την επιδημία του έμπολα, μαζί με τους Βρετανούς,

Όχι μόνο για τη ζωή δεκάδων εκατομμυρίων ανθρώπων και όχι μόνο στην Αφρική. Αλλά, κυρίως, απέναντι στον κίνδυνο παγκόσμιας οικονομικής κατάρρευσης, εάν οδηγηθούμε σε περιορισμούς του παγκόσμιου εμπορίου και μετακινήσεων, με συνέπειες ασύλληπτες. Το ΔΝΤ χτυπά το καμπανάκι όπως και η Παγκόσμια Τράπεζα.

Είναι οι Αμερικάνοι και οι Βρετανοί που στήνουν αερογέφυρες, αλυσίδες διοίκησης, κινητοποιούν τον ΟΗΕ, για να κάνουν το μόνο που μπορεί να γίνει: να νικηθεί ο ιός επί τόπου, πριν εξαπλωθεί και μετατραπεί σε ενδημικό φαινόμενο με ανυπολόγιστες επιπτώσεις στην παραγωγή και στην οργάνωση της ανθρωπότητας. Ακολουθούν και οι Γάλλοι, κυρίως χάρη στις άοκνες προσπάθειες των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, που βρίσκονται εξαρχής στην πρώτη γραμμή και πρώτοι έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου.

Πέρα από τους Αμερικανούς φορολογούμενους είναι επίσης οι Αμερικανοί εύποροι, όπως το Ίδρυμα Bill Gates ή ο Mark Zuckerberg, που πρόσφεραν μαζί 75 εκατομμύρια δολάρια άμεσα για τη στήριξη της μάχης απέναντι στον ιό (η Ευρώπη δεν έχει πλουσίους; αναρωτιέται κανείς). Ντροπιαστικά περισσότερα από όσα μια μεγάλη και πλούσια χώρα, όπως η Γερμανία. Δυστυχώς, βρίσκεται πολύ πίσω αναλογικά με το μέγεθος και την ισχύ της χώρας η Γερμανία της κυρίας Μέρκελ, που μαζί με τους ηγέτες της Ιταλίας και της Ισπανίας προσκαλεί ο Πρόεδρος Ομπάμα να αναλάβουν τις ευθύνες τους στην παγκόσμια προσπάθεια.

Αυτό εξηγεί ίσως γιατί είναι οι Αμερικανοί (και οι πολύ μικρότεροι Βρετανοί) που με όλες τις άστοχες πολλές φορές συμπεριφορές και τα λάθη τους, ηγούνται του κόσμου. Και γιατί όταν μας ζώνει ο φόβος τα μάτια στρέφονται πέραν του Ατλαντικού.

Δεν μειώνει σε τίποτε όμως την ντροπή που αισθάνομαι κάτι τέτοιες στιγμές όχι μόνο για την αλλοπαρμένη ανυπαρξία της χώρας μου, αλλά ακόμη και για το γεγονός ότι είμαι Ευρωπαίος. Ότι προέρχομαι από τα τυφλωμένα έθνη αυτής της ηπείρου, που κάποτε διαμόρφωσε τον σύγχρονο κόσμο.


Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος






Tuesday, October 14, 2014

Εδώ παπάς, εκεί παπάς...


Share/Bookmark

Στη χώρα μας το πολιτικό σκηνικό, το σκηνικό εξουσίας, είναι δυο παράλληλα παιδικά χαρτοπαίγνια, δυο τραπέζια.

Το μεγάλο σκηνικό, το μεγάλο τραπέζι, καταρρέει μαζί με τη χώρα την ίδια όσο κανείς δεν έχει κίνητρο να επενδύσει τα χρήματα, τις ιδέες, τον εαυτό του εδώ. Όσο, δηλαδή, κανείς δεν μπορεί να ονειρευτεί το μέλλον του σε αυτόν τον τόπο καλύτερο από το παρόν, σε σύγκριση με κάπου αλλού.

Οι παίκτες αυτού του τραπεζιού προσπαθούν να κερδίσουν χρόνο με ψέματα. Ζητούν όλοι να μας γλιτώσουν από το "κακό μνημόνιο" (που δεν εφαρμόστηκε ποτέ). Αλλά κυρίως να λυτρωθούν οι ίδιοι, μπας και μπορούμε να ξαναφορτώσουμε ανεξέλεγκτα δάνεια από τις αγορές με επιτόκια όσο όσο και να τα κάνουν ό,τι γουστάρουν, δίχως κανέναν έλεγχο, κανένα σχέδιο, καλό ή μέτριο. Τις αγορές που δεν θέλουν και πολύ για να κομπλάρουν οριστικά αυτή τη φορά και χωρίς σανίδα σωτηρίας. Μέχρι να βγει η ψυχή όλων μας.

Το ΔΝΤ συμφωνεί να αποχωρήσει εγκαίρως και συντεταγμένα, κι η Ε.Ε. επίσης ψάχνει τρόπους να μην τους σκάσει στο δικό τους χέρι το πράγμα, όσο έχουν χρεωθεί την επίβλεψη. Κι ο Σαμαράς συμφωνεί. Σου λέει, θα σκάσει στου Τσίπρα, κι ο Τσίπρας το παλεύει ελπίζοντας πως κάτι θα προλάβει να "τακτοποιήσει" κι αυτός πριν σκάσει στο δικό του, ή θα το πασάρει τελευταία στιγμή στους κακούς συνεταίρους, στον δικό του συνασπισμό.

Και πίσω από το τραπέζι αυτό κάποιοι ποντάρουν χοντρά για να ξετινάξουν τη μπάνκα (όλους εμάς δηλαδή). Είναι σχεδόν φανεροί πλέον. Θέλουν να κρυφτούν κι η χαρά δεν τους αφήνει. Οι δικοί μας χιλιάδες βολεμένοι προσοδούχοι μαζί με τους δικούς μας ολιγάρχες.

Αυτοί, λοιπόν, στο μεγάλο τραπέζι, παίζουν τον μουντζούρη. Και το χαρτί πάει και πάει και γυρίζει, κοντά πέντε χρόνια τώρα, μπας και χαθεί ο λογαριασμός από τους πολίτες. Ή, αν όχι, ε, ας χαθούν κι οι πολίτες, σκέφτονται αυτοκαταστροφικά, να γλιτώσουμε από δαύτους, να πάει από κει πούρθε αυτός ο χυδαίος "λαουτζίκος" που εργάζεται και παράγει, με τον οποίο έχουν χάσει κάθε επαφή πάνω από μια γενιά τώρα.

Κι οι άλλοι, αυτοί που το διακρίνουν το κακό και δεν θέλουν να το δουν να σκάει, ούτε μ' έναν κρότο ούτε μ' έναν λυγμό, γιατί καταλαβαίνουν τι σημαίνει, γιατί συναισθάνονται τις συνέπειες, αυτοί που είναι ικανοί να διαβλέπουν και τις λύσεις, επιχειρηματίες, άνθρωποι του πνεύματος, ακαδημαϊκοί, πολιτικοί, απλοί πολίτες, αυτοί που συνιστούν το άλλο σύμπαν που περιέχει τον σύγχρονο κόσμο, τους σοβαρούς σοσιαλδημοκράτες, τους σοβαρούς φιλελεύθερους, τους σοβαρούς συντηρητικούς, τούτοι χαλαρώνουν μ’ άλλες τράπουλες.

Ψάχνουν και ψάχνουν και ψάχνουν… αρχηγούς. Αυτοί που’ χουν τώρα δεν τους κάνουν, ο ένας τους ξινίζει, ο άλλος τους βρωμάει, δικαίως ή λιγότερο δικαίως. Κανείς από τους σοβαρούς δεν φαίνεται να χώνεται στην τράπουλα μόνος του μπας και του κάτσει. Λογικό είναι. Θέλει μια αποκοτιά γι’ αυτό, μια πρέζα τρέλας στις παρούσες συνθήκες.

Αλλά, κυρίως, κανείς δεν είναι έτοιμος να βάλει την ουρά στα σκέλια, τις φιλοδοξίες στην άκρη και (πολύ σημαντικό) αυτοί που μπορούν κι οφείλουν, το χέρι στην τσέπη, ώστε να αποφασίσουν πως πρέπει κάποιον να ψάξουν, να τον βρουν, να του το ζητήσουν, να τον παρακαλέσουν, να τον υποχρεώσουν, να τον στηρίξουν, για το καλό του τόπου.

Έτσι το παιχνίδι συνεχίζει αενάως και πάντα στα χαμένα. Εδώ παπάς, εκεί παπάς, εδώ αρχηγός, εκεί αρχηγός, πούντος ο αρχηγός.

Κι απ’ το μεγάλο τραπέζι του μουτζούρη στην παράγκα του παπατζή λιγοστεύει ο χρόνος για τον τόπο αυτό, λιγοστεύει η ανάσα για τους ανθρώπους του, σώνονται τα όνειρα, εξαντλούνται οι ελπίδες.


Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος




Εικόνα: από την ταινία "Η χαρτοπαίχτρα"




Monday, October 13, 2014

Όχι, παίζουμε!


Share/Bookmark
Τι κάθονται και αγχώνονται οι Αμερικάνοι και οι Ισπανοί να βρουν πώς ξέφυγε και μολύνθηκαν δυο νοσοκόμοι, σε ένα περιβάλλον καλής λειτουργίας και αυστηρών πρωτοκόλλων, από τον γνωστό θανατηφόρο ιό; Και ψάχνουν συστηματικά την αλυσίδα μετάδοσης για να τον ελέγξουν αποτελεσματικότερα; Κι αγχώνονται οι κουτόφραγκοι να οργανώσουν την άμυνα και την πρόληψη στην πηγή αλλά και στην ίδια τη χώρα;

Γιατί δεν ρωτούν εμάς τη συνταγή; Την έχουμε έτοιμη από καιρό. Δια πάσαν νόσον.

Όταν θα εμφανιστεί το πρώτο κρούσμα στη χώρα μας, θα δράσουμε αμείλικτα. Αντί για γιατρούς και παθολόγους και επιδημιολόγους και άλλους ασχέτους, θα φωνάξουμε τους καλύτερους νομικούς. Και εγληματολόγους, και ειδικούς στις διεθνείς σχέσεις, και του οικογενειακού δικαίου ακόμη. Τους αρίστους, Τους πρώτους. Και τσουπ, θα ψηφίσουμε έναν νόμο που θα απαγορεύει τη μετάδοση. Θα απαγορεύει επίσης και την έκφραση αμφισβήτησης για την επιτυχία της απαγόρευσης μετάδοσης, η οποία θα χαρακτηριστεί ως εν δυνάμει γενοκτονία. Με δέκα άρθρα πρεσαρισμένα, αντί για θαλάμους υποπίεσης κι άλλες ανοησίες, θα κλείσουν όλα τα παράθυρα και οι ρωγμές και οι χαραμάδες. Με αυστηρές ποινές για όλους και για όλα. Τι φυλακίσεις, τι καθείρξεις, τι ισόβια!! Τρέμε, έμπολα. Και με μια τροπολογία που θα προτείνει ο Λαφαζάνης και θα κάνει αποδεκτή ο Βορίδης, σε σπάνια επίδειξη ομοψυχίας, θα απαγορευτεί και η αναπαραγωγή στον απαίσιο και ανυπάκουο ιό, επί ποινή αποκλεισμού από τα ΜΜΕ. Μπορεί, για νάναι ακόμη πιο αποτελεσματικό, να το βάλουμε και στο Σύνταγμα.

Και μετά θα κάνουμε και δυο εκλογές απανωτές, με τις ορκωμοσίες και τους αγιασμούς τους και τα όλα τους, για να τον αποστειρώσουμε, τον κακορίζικο.

Όχι, παίζουμε! 


Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος






Sunday, October 12, 2014

"Δεν είναι απίστευτη η ανθρώπινη πρόοδος;"


Share/Bookmark
Μετά από 17 χρόνια ενασχόλησης με τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών στην αρχαιολογία, την ιστορία, την υλική και άυλη μνήμη, για την επιστημονική έρευνα και την πρόσβαση των πολιτών στον πολιτιστικό πλούτο, αισθάνομαι ικανοποίηση, όπως σίγουρα και όλοι οι φίλοι και συνεργάτες που δουλέψαμε μαζί αυτή την περίοδο, να διαβάζω το παρακάτω.

Όταν πριν κοντά δυο δεκαετίες, μια χούφτα "βαρεμένων" (συγγνώμη για τη λέξη) επιστημόνων ανάμεσα στους οποίους είχα την τύχη να βρεθώ, με την απλόχερη στήριξη ενός Έλληνα φωτισμένου ευπατρίδη, του Λάζαρου Εφραίμογλου και της συζύγου του, έφεραν τη χώρα μας στην πρωτοπορία για μια περίοδο σε ορισμένους τομείς, η προσέγγιση αυτή ήταν ακόμη περιθωριακή, σχεδόν απόβλητη από σκληρωτικούς. Σήμερα, αξιολογώντας δεκάδες προτάσεις για έργα και εξειδικευμένες έρευνες που υποβάλλονται από ερευνητές και φορείς από όλη την Ευρώπη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, διαπιστώνω ότι πλέον είναι ο κανόνας, με προηγμένες επιστημονικές μεθοδολογίες και τεχνικές. Και μια βαθιά έγνοια για τη διάχυση της γνώσης στους πολίτες. Για κατανόηση, συγκρότηση σκέψης και όχι για τον απλό εθνολατρικό μιντιακό ψευτοεντυπωσιασμό.

Απομένει να δούμε τι θα κάνει η ελληνική πολιτεία, ώστε να επενδύσει και να αναπτύξει τους μηχανισμούς και συνεργασίες εκείνες με την παραγωγική οικονομία που είναι απαραίτητες, για να καταστήσει προσβάσιμο έγκαιρα και πλήρως τον πολιτιστικό πλούτο και γνώση στους πολίτες και στη διεθνή επιστημονική κοινότητα, σε αυτούς δηλαδή που πραγματικά ανήκει. Και για τους οποίους είναι ασύγκριτα, μοναδικά, ωφέλιμος γι' αυτό που αποκαλούμε (δίχως να το πολυκαταλαβαίνουμε) "ανάπτυξη".

Μέχρι τότε, συγχαρητήρια στους ερευνητές των Αντικυθήρων και σε όσους τους στηρίζουν.

Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος



____________

"Ρωτάω τον επικεφαλής Έλληνα δύτη, τον Θεοτόκη Θεοδούλου, αρχαιολόγο της Εφορείας Ενάλιων Αρχαιοτήτων που συμμετέχει στην έρευνα, ποια ήταν η πιο συγκινητική στιγμή της αποστολής και η απάντησή του με εκπλήσσει: «Θα νομίζετε ότι θα ήταν η στιγμή που ανασύραμε κάτι σημαντικό από τον βυθό και σας πληροφορώ ότι υπήρχαν αρκετές τέτοιες περιπτώσεις. Όμως εγώ συγκινήθηκα περισσότερο όταν συνειδητοποίησα ότι καταφέραμε να φτιάξουμε ένα τρισδιάστατο μοντέλο με εκπληκτικές φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης. Έτσι, βλέπαμε ακόμα και ένα εκατοστό του πυθμένα στην οθόνη. Ο,τι έκανα με τις καταδύσεις τόσα χρόνια, τώρα μπορώ να το κάνω με το “ποντίκι” του υπολογιστή. Δεν είναι απίστευτη η ανθρώπινη πρόοδος;» μας λέει. Ο εφοπλιστής Πάνος Λασκαρίδης, ο οποίος δάνεισε το σκάφος «Γλάρος» στα μέλη της αποστολής και παρακολουθεί από κοντά την έρευνα, με διαβεβαιώνει ότι είναι τόσο μεγάλη η ακρίβεια του χαρτογραφικού, φωτομωσαϊκού μοντέλου, που διακρίνεις ακόμα και τους αχινούς!"

"Ακόμα πιο χρήσιμο και από το σκάφανδρο Exosuit ήταν αυτό το αυτόνομο ρομποτάκι της φωτογραφίας, που μας δάνεισαν οι Αυστραλοί. Έφερε κάμερα, η οποία τράβηξε χιλιάδες φωτογραφίες του πυθμένα και έτσι φτιάχτηκε το τρισδιάστατο ψηφιακό μοντέλο, με βάση το οποίο θα γίνουν οι έρευνες τα επόμενα χρόνια."

"Όλα αυτά γίνονται εν πλω, διότι στη στεριά οι ελάχιστοι μόνιμοι κάτοικοι δεν έχουν μεγάλη ενημέρωση. Θα έπρεπε; Η απάντηση είναι ναι. «Οι αρχαιότητες δεν προφυλάσσονται με διατάγματα αλλά από την αγάπη και την αφοσίωση των ντόπιων, που τα φυλάσσουν μέρα-νύχτα», λέει ο Θεοτόκης Θεοδούλου."

https://www.kathimerini.gr/society/787333/antikythira-voytia-sta-mystika-toy-vythoy/

Thursday, October 9, 2014

Li Beirut


Share/Bookmark
Οι αρχαίες πόλεις της Συρίας σαρώνονται από τον πόλεμο, πιασμένες στη μέγγενη της ακραίας βίας ενός βαθιά διεφθαρμένου ολοκληρωτικού καθεστώτος που δεν λέει να φύγει, γραπωμένο με νύχια και με δόντια στην εξουσία, και τώρα πια τη βία και των ακραίων του IS που ήρθαν από την Ανατολή, την άγρια και άνομη επικράτεια του Ιράκ. Το αιματοβαμμένο καθεστώς Άσαντ επιβίωσε ως σήμερα βρίσκοντας στήριξη σε συμμάχους εξίσου αυταρχικούς, το καθεστώς Πούτιν κυρίως, με τα δικά του επεκτατικά συμφέροντα να διαπραγματευθεί βορειότερα, και κατόρθωσε να σπρώξει στον εμφύλιο τη δημοκρατική εξέγερση που θα το σάρωνε.

Κι άνοιξε έτσι την πόρτα στον διάβολο, που εισέβαλε μεταμφιεσμένος σε αγρίμι με ρούχα φανατικών θρησκόληπτων.

Το καθεστώς επιβίωσε ως σήμερα εκμεταλλευόμενο την αδράνεια της Δύσης, που δίστασε να παρέμβει ενεργά και να αναλάβει τις ευθύνες της όταν έφτασε να βομβαρδίσει τον πληθυσμό του με χημικά όπλα, τον Αύγουστο του 2013. Η Δύση, καμένη από λάθος των δικών της εξτρεμιστών GW. Bush, Dick Cheney, Aznar .... στον χυλό του Ιράκ, φυσάει σήμερα το γιαούρτι. Ακόμη και τώρα, κι ενώ το Κομπάνι κινδυνεύει να πέσει από ώρα σε ώρα στα χέρια των θηρίων του IS (http://www.reuters.com/…/us-mideast-crisis-idUSKCN0HX0XF201…), διστάζει να βάλει σε κίνδυνο τα δικά της παιδιά για να δώσει το αποτελεσματικό μήνυμα συμπαράστασης στα μεγάλα τμήματα του απελπισμένου πληθυσμού της χώρας, που αποζητούν ειρήνη και μια πιο ανοιχτή και δημοκρατική κοινωνία. Να υπερασπίσει τα δικά της μακροχρόνια συμφέροντα, που ταυτίζονται με μια δημοκρατικότερη Μέση Ανατολή, και τις δικές της αξίες. Και περιορίζεται σε αεροπορικές παρεμβάσεις περιορισμένης αποτελεσματικότητας.

Δεν μάθαμε τίποτε από το τραγικό λάθος στο Ιράν πριν τρεις δεκαετίες, όταν (ακόμη χειρότερα) στηρίζοντας τον Σάχη και όχι το Δημοκρατικό αστικό κίνημα, που έβραζε σε μια βαθιά πολιτισμένη και δυτικότροπη χώρα ζητώντας την αποπομπή ενός προκλητικά διεφθαρμένου καθεστώτος, οδηγήσαμε οι δυτικοί στο να κυριαρχήσουν στην αντιπολίτευση και στην εξέγερση οι φανατικοί μουλάδες, ηθικολογώντας και λαϊκίζοντας. Nα επιβάλουν για δεκαετίες τον νόμο του τρόμου και της μολυβένιας σιωπής στους Ιρανούς και να τον εξάγουν.

Η αγαπημένη Δαμασκός, η αρχαιότερη συνεχώς κατοικούμενη πρωτεύουσα του κόσμου από έναν από τους ευγενικότερους λαούς, μείγμα Φοινίκων, Ελλήνων, Αράβων, Φράγκων, Ιρλανδών, σταυροφόρων από κάθε γωνιά της Ευρώπης, πόλη μουσουλμάνων, χριστιανών κι εβραίων, μπροστά στα μάτια μας γεμάτη ερείπια και ψυχές που δεν βρίσκουν διέξοδο πουθενά. Παγιδευμένοι σε ένα σύμπαν φρίκης. Όπως όλη η χώρα. Η πανάρχαια αγορά στο Αλέπο κατεστραμμένη. Η χώρα λεηλατείται μέσα στο χάος. Μνημεία της ανθρωπότητας σβήνουν και χάνονται για πάντα.

Εκατοντάδες χιλιάδες νεκροί, οικογένειες κατεστραμμένες, 6,5 εκατομμύρια εσωτερικοί πρόσφυγες, σύμφωνα με την High Commissioner for Refugees (UNHCR) του ΟΗΕ. Άνθρωποι που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους για να επιβιώσουν, σε μια χώρα που έμοιαζε κάπως με την Ελλάδα του '70 (ελπίζω όχι του 2014) γυρίζουν σαν φαντάσματα από πόλη σε πόλη κι από σοκάκι σε σοκάκι, να βρουν στέγη και φαγητό. Δυόμισι εκατομμύρια πρόσφυγες πέρα από τα σύνορα, στις γειτονικές χώρες, την Τουρκία, το Λίβανο, την Ιορδανία, το Ιράκ. Κάποιοι στην Ευρώπη. Ο μισός πληθυσμός της χώρας που αριθμούσε 18 εκατομμύρια. Εκατοντάδες χιλιάδες πληγωμένοι. Χιλιάδες βασανισμένοι, εξαφανισμένοι στη μέγγενη του εμφυλίου. Αστικοί πληθυσμοί, λίγο πολύ σαν εμάς, που λίγο καιρό πριν είχαν μια κανονική ζωή, οικογένεια, φίλους, όνειρα, γειτονιές. Χαμένοι, βομβαρδισμένοι με χημικά, ζουν, όσο και όπως ζουν, μια ζωή φάντασμα μέσα στον φόβο, μια ζωή λεηλατημένη.

Θυμίζει κάπως την ιστορία του Λιβάνου σε κλίμακα πολύ μεγαλύτερη, του δίδυμου της Συρίας έθνους, και της άλλης μεγάλης κοσμοπολίτικης πρωτεύουσας της Μέσης Ανατολής, της Βηρυτού, που σαρώθηκε από τον εμφύλιο και τους εξωτερικούς εισβολείς, πριν δυο δεκαετίες. Aνάμεσα στους οποίους εισβολείς, κατά τραγική ειρωνεία, οι υποστηριζόμενοι φανατικοί από τους μουλάδες του Ιράν, το Ισραήλ αλλά και η Συρία.

Ανάμνηση της πληγωμένης Βηρυτού κάποτε, της ερειπωμένης Δαμασκού σήμερα, το Li Beirut με τη φωνή της υπέροχης Feiruz στο παρακάτω link.
http://www.youtube.com/watch?v=CE_JcOa8U88


Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος





Wednesday, October 8, 2014

Μια ιστορία, σε έναν άλλο γαλαξία, πολύ πολύ μακριά...


Share/Bookmark
Μερικούς μήνες μετά το ξέσπασμα της επιδημίας του Έμπολα στη Δυτική Αφρική (κάποιοι από τους επιστήμονες το τοποθετούν στον Δεκέμβριο του 2013, σε ένα μικρό χωριό, το Meliandou, στη νομαρχία Guéckédou της Γουινέας) η επιδημία μαίνεται εκτός ελέγχου σε πολλές χώρες. Τα πρώτα βεβαιωμένα κρούσματα στη Δυτική Αφρική εμφανίζονται πάντως, κατά τον ΠΟΥ, γύρω στον Μάρτιο του 2014.

Ήδη από την 31η Μαρτίου του 2014 μια μικρή ομάδα επιστημόνων των Κέντρων για την Πρόληψη και Έλεγχο Ασθενειών των ΗΠΑ στάλθηκαν στη Γουινέα για να βοηθήσουν την τοπική κυβέρνηση στην οργάνωση του ελέγχου της εξάπλωσης του ιού. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ήδη είχε επισημάνει το πρόβλημα, το οποίο σταδιακά ξέφυγε από τον έλεγχο. Καθώς οι ασθενείς πλήθαιναν, γινόταν όλο και πιο δύσκολο να απομονωθούν στις ειδικές μονάδες περίθαλψης για να σπάσει η αλυσίδα μετάδοσης και να εντοπιστούν όσοι είχαν έλθει σε επαφή. Αυτό είναι σημαντικό, καθώς ο ιός δεν μεταδίδεται κατά την περίοδο επώασης, που διαρκεί 21 μέρες, αλλά μόνο από τη στιγμή που εμφανίζονται τα συμπτώματα, και με την επαφή με σωματικά υγρά και εκκρίσεις του πάσχοντα ή με το νεκρό σώμα. Ο οποίος όμως μετατρέπεται σε ένα είδος διασπορέα, εάν δεν του παρέχεται φροντίδα και περίθαλψη σε απομονωμένο και αποστειρωμένο χώρο, καθώς ο ιός προκαλεί διαρκή διαρροή σωματικών υγρών και αίματος. Ο συγκεκριμένος τύπος του ιού σκοτώνει πάνω από τους μισούς ανθρώπους που μολύνονται με αυτόν σε λίγες ημέρες.

Τα κέντρα περίθαλψης δεν επαρκούσαν, τα μέσα μεταφοράς των ασθενών και ταφής επίσης. Όπως και η ενημέρωση του πληθυσμού. Οι γιατροί και οι νοσηλευτές ήταν λίγοι.

Η καθυστέρηση της διεθνούς κοινότητας να παρέμβει μαζικά στην πρώτη κρίσιμη περίοδο επέτρεψε τη γεωμετρική του εξάπλωση. Την 3η Σεπτεμβρίου 2014, και αφού ο ΠΟΥ είχε κηρύξει ήδη Παγκόσμιο Υγειονομικό Συναγερμό, οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα εξέδωσαν μια εναγώνια ανακοίνωση ζητώντας την άμεση παρέμβαση των κρατών εκείνων που διαθέτουν στρατιωτικούς μηχανισμούς ικανούς να χειριστούν βιολογικές καταστροφές.

Ανταποκρίθηκαν κυρίως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη της, αλλά και δεκάδες άλλες χώρες, με σημαντικές προσφορές, ο Καναδάς, η Γερμανία, η Αυστραλία, η Ιαπωνία, η Μαλαισία ..... Με χρήματα και ιατρικά εφόδια, κέντρα περίθαλψης, εργαστήρια, στολές, υλικό απολύμανσης. Κάποιες όμως με τρόπο ιδιαίτερο, δικό τους: η πλούσια Σαουδική Αραβία, αντί να συνεισφέρει χρήματα και μέσα, αποφάσισε να μπλοκάρει την έκδοση VISA για πολίτες των πληγεισών χωρών. http://en.wikipedia.org/…/Responses_to_the_Ebola_virus_epid…

Ιδρύματα όπως το Bill & Melinda Gates Foundation με 50 εκατομμύρια δολάρια, το ένα τρίτο της συνεισφοράς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Paul G. Allen Family, το Wellcome Trust και πολλοί άλλοι έβαλαν βαθιά το χέρι στην τσέπη.

Αλλά το ηθικό πλεονέκτημα ανήκει δικαίως σε λίγες κυβερνήσεις: τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Μεγάλη Βρετανία, και μερικές άλλες ακόμη, που έστειλαν το πιο πολύτιμο: σημαντικό αριθμό ικανών και καταρτισμένων ανθρώπων στην πρώτη γραμμή. Στρατιωτικές δυνάμεις, γιατρούς, νοσηλευτές υποστηρικτικό προσωπικό.

Ο Πρόεδρος Ομπάμα, ανταποκρινόμενος στην έκκληση των Γιατρών Χωρίς Σύνορα και αναλαμβάνοντας το βάρος των ευθυνών του, έδωσε εντολή στον Αμερικανικό Στρατό να παρέμβει. Τρεις με τέσσερις χιλιάδες Αμερικανοί στρατιωτικοί και πολιτικό προσωπικό προσπαθούν με κίνδυνο της ζωής τους μαζί με εκατοντάδες Ευρωπαίους, να εγκαθιδρύσουν αυτό που ζήτησαν οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα: μια αλυσίδα διοίκησης που να οργανώνει τη μάχη απέναντι στο ιό σε διαλυμένες χώρες με φτωχούς πληθυσμούς, που προσπαθούν να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους.

Μεταξύ των λίγων αυτών χωρών που δήλωσαν ότι θα συμμετάσχουν με ανθρώπους, αναλαμβάνοντας το κόστος και τον κίνδυνο, προς τιμήν της, και η Κούβα, τηρώντας μια μακρά παράδοση συμμετοχής σε ανθρωπιστικές παρεμβάσεις με τους καλούς γιατρούς της και με δυσανάλογες με το μέγεθος της χώρας δυνάμεις.

Οι Αμερικάνοι, οι Ευρωπαίοι και οι υπόλοιποι, στρατιωτικό προσωπικό, νοσηλευτές, επιστήμονες, δίνουν μια άνιση μάχη με το χρόνο. Κάποιοι μολύνθηκαν ήδη. Ο υπεύθυνος του προγράμματος αντιμετώπισης στη Γουινέα απεβίωσε, γιατροί και νοσηλευτές ντόπιοι αλλά και από τις ΗΠΑ, την Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο μολύνθηκαν. Ένας Βρετανός νοσοκόμος μάλιστα, ο William Pooley, που επέζησε, μετά την ίασή του δήλωσε πως επιστρέφει στην Αφρική για να συνεχίσει την προσπάθεια (http://www.bbc.com/news/uk-29169930).

Την 18η Σεπτεμβρίου συνήλθε, για δεύτερη φορά στην ιστορία του για υγειονομικό θέμα, το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, κατόπιν αιτήματος των ΗΠΑ, για να λάβει αποφάσεις για την ορθολογική διαχείριση των επικοινωνιών των πληγεισών περιοχών, ώστε να μη σταματήσει η λειτουργία της οικονομίας, που θα απέτρεπε πλήρως κάθε προσπάθεια για τον έλεγχο του ιού και θα δημιουργούσε τις συνθήκες κατάρρευσης εκείνες που θα διευκόλυναν την ευρύτερη διάδοσή του. Επίσης για να δώσει κατευθύνσεις στα κράτη μέλη του ΟΗΕ για τη συνεισφορά τους στην αντιμετώπιση της επιδημίας με την παροχή ιατρικών και άλλων μέσων και για να ρυθμίσει το θέμα της Λιβερίας, που είχε εξέλθει από έναν εμφύλιο πόλεμο.

Πειραματικά φάρμακα όπως και πλάσμα αίματος ασθενών που επιβίωσαν (τεχνική που πρωτοχρησιμοποίησαν Γουινέζοι γιατροί, ενάντια στα τότε ισχύοντα πρωτόκολλα, με θετικά αποτελέσματα για να σώσουν μια νοσοκόμα τους που πέθαινε) δίνουν κάποιες ελπίδες για βελτίωση των πιθανοτήτων θεραπείας. Ο ΠΟΥ αναθεώρησε και ελαστικοποίησε τα πρωτόκολλα δοκιμών νέων μεθόδων και φαρμάκων σε ασθενείς, λόγω της υψηλής θνησιμότητας που έχει η ασθένεια.

Αλλά η κατάσταση δεν δείχνει να βελτιώνεται σύντομα. Ιδιαίτερα η Λιβερία βρίσκεται υπό κατάρρευση, ενώ το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προειδοποιεί για συνολική κατάρρευση των οικονομιών των χωρών της Δυτικής Αφρικής με ό,τι αυτό συνεπάγεται για πολλές δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους (http://www.bbc.com/news/world-africa-28754546). Στις φτωχότερες χώρες, τη Λιβερία και τη Σιέρα Λεόνε η κατάσταση γίνεται δραματική. Πέντε νέα κρούσματα κάθε ώρα αναφέρονται σε αυτή την τελευταία, ανεβάζοντας τον μέχρι σήμερα καταγεγραμμένο αριθμό παγκόσμια σε 7.500. Προφανώς, αυτή είναι η κορφή του παγόβουνου.

Μια Ισπανίδα, νοσοκόμος ασθενούς που νοσηλεύονταν σε ειδικό νοσοκομείο της Μαδρίτης, μολύνθηκε μυστηριωδώς από τον ιό. Η ίδια νοσηλεύεται, ενώ τα πρόσωπα που ήλθε σε επαφή βρίσκονται υπό παρακολούθηση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά εξηγήσεις από την Ισπανική κυβέρνηση για το συμβάν και την επάρκεια των μέτρων ασφαλείας. Ένας άνθρωπος νόσησε στο Ντάλας των ΗΠΑ, όπου η οικογένειά του φιλοξενείται σε ειδικό παραχωρηθέν διαμέρισμα.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, δια δηλώσεων της Διευθύντριάς του για την Ευρώπη Zsuzsanna Jakab, θεωρεί την εμφάνιση και άλλων τέτοιων κρουσμάτων στην Ευρώπη «quite unavoidable», τόσο λόγω των μετακινήσεων πληθυσμών όσο και της εμπλοκής Ευρωπαίων στην προσπάθεια πρόληψης και τη μάχη κατά της ασθένειας. Και δηλώνει ότι η ήπειρος πρέπει να είναι προετοιμασμένη για την αντιμετώπισή τους.  http://www.independent.co.uk/…/ebola-outbreak-husband-of-sp…

Η μάχη που δίνει ο άνθρωπος απέναντι σε αυτόν τον μικροσκοπικό εχθρό δεν είναι η πρώτη του. Σήμερα έχει πολύ περισσότερα μέσα από τη μακρινή εποχή, έξι αιώνες πριν, που ένας άλλος μικροσκοπικός εχθρός διέσχισε την κεντρική Ασία, μαζί με την Χρυσή Ορδή των Μογγόλων που πολιόρκησαν τη Γενοβέζικη Κάφα, στην Κριμαία στην Μαύρη θάλασσα, δίχως να κατορθώσουν να την καταλάβουν. Θερίστηκαν οι ίδιοι από το μυστηριώδες θανατικό μπροστά από τα τείχη της. Τα πτώματα των νεκρών μόλυναν την πόλη και στη συνέχεια, με ένα Γενοβέζικο καράβι, ο Μαύρος Θάνατος έφτασε στη Σικελία, στη Νάπολη. Ούτως ή άλλως, η επιδημία θα 'βρισκε αργά ή γρήγορα τον δρόμο της προς την ήδη σφύζουσα από εμπορικές δραστηριότητες Ευρώπη, με πληθυσμό πολλαπλάσιο τον 14ο αιώνα από αυτόν που είχε 400 χρόνια νωρίτερα. Η συνέχεια είναι γνωστή.

Από την προσπάθεια, τη γνώση, την αυταπάρνηση μερικών ανάμεσά μας, που σήμερα βρίσκονται κάπου στις πόλεις και τα δάση της Δυτικής Αφρικής και στα εργαστήριά τους, από την αίσθηση της κοινότητας, την αλληλεγγύη, την κατανόηση της κοινής μας μοίρας, και από μια πρέζα τύχης, ορίζεται, όπως πάντα, η μοίρα μας. 

Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος



Περισσότερα για το ίδιο θέμα: 
http://katoptra.blogspot.com.es/2014/08/the-outbreak.html



Thursday, October 2, 2014

Ο Ουρανός και ο Μπύθουλας


Share/Bookmark

Το μυθικό πλοίο Rainbow Warrior της Greenpeace
θα βρίσκεται στο Φάληρο, στη μαρίνα Φλοίσβου, από την Πέμπτη 2/10 έως και την Κυριακή 5/10.

Είναι ο διάδοχος του πρώτου Rainbow Warrior, που βυθίστηκε με νάρκες από δύο Γάλλους πράκτορες του «σοσιαλιστή» François Mitterrand, τo 1985, στο Auckland της Νέας Ζηλανδίας, γιατί προσπαθούσε να τραβήξει την προσοχή της διεθνούς κοινής γνώμης και να εμποδίσει τις εμμονικές, μεγαλομανείς και καταστροφικές πυρηνικές δοκιμές της Γαλλίας στην ατόλη Moruroa, όταν οι άλλες δυνάμεις είχαν ήδη σταματήσει τις δικές τους.

Παρά την αρχική άρνηση της Γαλλίας, που υποκριτικά χαρακτήρισε την πράξη "τρομοκρατική στο έδαφος συμμάχου χώρας", η μικρή Νέα Ζηλανδία κατόρθωσε να συλλάβει τους πράκτορες, που ομολόγησαν την ενοχή τους. Δικάστηκαν για εμπρησμό, συνωμοσία, πρόκληση βλάβης με δόλο και φόνο. Λίγο καιρό αργότερα η Γαλλική κυβέρνηση ταπεινωμένη αναγκάστηκε να παραδεχθεί την αλήθεια. Ο Γάλλος υπουργός άμυνας παραιτήθηκε όταν ο Πρωθυπουργός Laurent Fabius αναγκάστηκε να αποδεχτεί την 22η Σεπτεμβρίου του 1985, με επίσημη ανακοίνωση μπροστά στα διεθνή media, την εμπλοκή του Γαλλικού κράτους: "Η αλήθεια είναι πολύ σκληρή… πράκτορες της Γαλλικής μυστικής υπηρεσίας βύθισαν το πλοίο. Ενεργούσαν με βάση τις εντολές που είχαν πάρει».

Από τότε νερό πολύ κύλησε στο αυλάκι. Η συνεχής δράση της Greenpeace για την ευαισθητοποίηση της διεθνούς κοινής γνώμης απλώθηκε και συνδυάστηκε με δεκάδες άλλες προσπάθειες, οργανώσεις, κινήματα. Εντάχθηκε στην κεντρική πολιτική ατζέντα, καθώς οι κοινωνίες συνειδητοποιούν σταδιακά το μέγεθος του προβλήματος. Πρώτα βέβαια οι φιλελεύθερες. Αυτές οι μισητές, οι καπιταλιστικές, οι ανάλγητες!

Μεσολάβησαν δύο ασύλληπτες καταστροφές: του Τσερνομπίλ, που μόλυνε τη μισή Ευρώπη και τη χώρα μας ιδιαίτερα. Και, πρόσφατα, της Φουκουσίμα, που αιμορραγεί ακόμη ραδιενέργεια στον Ειρηνικό Ωκεανό δυο χρόνια μετά, δίχως ένα από τα πλέον προηγμένα τεχνολογικά έθνη στον πλανήτη, να μπορεί να το διαχειριστεί (παρά το γιγαντιαία ποσά και μέσα που διέθεσε και διαθέτει) πριν η πυρηνική ενέργεια σταδιακά να αρχίσει να αποσύρεται από τις ανεπτυγμένες χώρες στην παρούσα φάση της τεχνολογικής της εξέλιξης. Καθώς το κόστος της (ανθρώπινο και οικονομικό) σε βάθος χρόνου με δεδομένους τους κινδύνους αποκαλύπτεται πολύ μεγαλύτερο. Η ανθρωπότητα ως μαθητευόμενος μάγος.

Το κυνήγι των φαλαινών, που παραλίγο να εξαφανίσει τα υπέροχα αυτά θηλαστικά, έχει σταματήσει. Τα κράτη αρχίζουν να δρουν σταδιακά σοβαρά για την προστασία των ωκεανών από την υπεραλίευση και τη ρύπανση, που σε βάθος χρόνου οδηγεί στην εξαφάνιση της βιοποικιλότητας και στην κατάρρευση και των ίδιων των αλιευτικών αποθεμάτων αλλά και στη διατάραξη του συνόλου του οικοσυστήματος του πλανήτη.

Η σύγχρονη οικολογία εισήγαγε στην πολιτική οικονομία μια βαθιά καινοτομία, μια θεμελιώδη αλλαγή: τον συντελεστή κόστους σε βάθος χρόνου, που επιβαρύνει πάντα και αναπόφευκτα το σύνολο της οικονομίας. Και τη δυνατότητα αναστρεψιμότητας. Καθώς κάτι που σήμερα φαίνεται μη σημαντικό και επουσιώδες, αύριο μπορεί να αποδειχτεί καθοριστικό για την επιβίωση της πόλης, της χώρας ή του είδους μας.

Στις μέρες μας η χριστιανοδημοκρατική κυβέρνηση της κυρίας Μέρκελ, πέρα από το σταδιακό κλείσιμο όλων των αντιδραστήρων ως το 2022, ενέκρινε τον στόχο της πλήρους αποδέσμευσης της παραγωγής ενέργειας της Γερμανίας, μιας μεγάλης χώρας με πολύ υψηλή κατανάλωση, από τα ορυκτά καύσιμα ως το 2050 και τη μαζική στροφή στη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Είναι πλέον δυνατόν!

Σήμερα επίσης, λίγες μόλις μέρες πριν την έναρξη της παγκόσμιας συνδιάσκεψης του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή, στις 23 Σεπτεμβρίου, η Valerie Rockefeller Wayne, πρόεδρος του Rockefeller Brothers Fund, της οικογένειας που έχτισε την αυτοκρατορία της στην εκμετάλλευση του πετρελαίου, ανακοίνωσε με τον πλέον επίσημο και συμβολικό τρόπο ότι το Fund προχωρά στην αποεπένδυση από τα ορυκτά καύσιμα και στην επένδυση σε καθαρές ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Ταυτόχρονα ανακοίνωσε ότι θα συμμετάσχει άμεσα στην Global Divest-Invest, μια πρωτοβουλία για την ανάπτυξη και εκμετάλλευση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, που ξεκίνησε από τα campus των αμερικάνικων Πανεπιστημίων. Ναι, πάλι αυτά στην πρωτοπορία, τα καταραμένα καπιταλιστικά ιμπεριαλιστικά ιδιωτικά νεοφιλελεύθερα Πανεπιστήμια, που ασχολούνται με την έρευνα, την καινοτομία, την εφαρμοσμένη επιστήμη και την επιβίωση του ανθρώπινου είδους και μάλιστα των λιγότερο ανεπτυγμένων ομάδων του. Η Global Divest-Invest ήδη έχει συγκεντρώσει 50 δισεκατομμύρια δολάρια (!) και συμμετέχουν σε αυτήν 650 άτομα και 180 φορείς. (http://www.bbc.com/news/world-us-canada-29310475)

Ενόσω συμβαίνουν όλα τούτα τα κατακλυσμιαία, μια θεόμουρλη χώρα, που πασιφανώς λούζεται από τον ήλιο και σαρώνεται από τους ανέμους, επιμένει να φαντασιώνεται πως κάθεται πάνω σε τόνους αναχρονιστικού, επικίνδυνου και βρώμικου μαζούτ, στα κατάβαθα των πανέμορφων θαλασσών της και να τρομοκρατείται από τους ανεμόμυλους. Επιμένει να ενισχύει την εξάρτησή της από τους πετρελαιάδες της Σαουδικής Αραβίας και τους ολιγάρχες της Ρωσίας, δίχως να βλέπει μπροστά της την τραγική μοίρα της Ουκρανίας και της Συρίας.

Η ίδια χώρα αδυνατεί να διαχειριστεί ορθολογικά τα απορρίμματά της και να τα μετατρέψει σε πηγή ενέργειας, νέων υλικών, πλούτου, όπως όλες οι ανεπτυγμένες χώρες. Και μια αξιωματούχος με νοοτροπία φαλιρισμένου βλαχονεόπλουτου (που δηλώνει και "αριστερή", τρομάρα της!), φέρεται ότι φαντασιώνεται να τα στείλει στην Κίνα. Είτε γιατί εκεί ξέρουν να τα ανακυκλώνουν καλύτερα από τη Σουηδία, είτε γιατί εκεί θα τα φάνε οι πεινασμένοι Κινέζοι. Κάτι σαν τη μαντάμ Σουσού, που από το ξεπεσμένο μικροαστικό της διαμερισματάκι ζει τη μεγαλοαστική της φαντασίωση και θέλει να στείλει τα σκουπίδια της στον Μπύθουλα.

Ίσως γιατί στον τόπο μας οι νεοέλληνες δεν μπορούμε, ξεμάθαμε να σηκώνουμε τα μάτια ψηλά. Προτιμούμε να κοιτούμε το μαύρο χώμα παρά τον ατέλειωτο ουρανό και τους ανέμους της ελευθερίας.

Όλα τούτα τα συναρπαστικά αλλά και κάπως μελαγχολικά μου 'φερε στο νου η επίσκεψη του φτερωτού «Πολεμιστή του Ουράνιου Τόξου», στο Φάληρο, που θα είναι ανοιχτός στο κοινό και στη στήριξή του.


Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος