Tuesday, April 14, 2015

Ποιος μίλησε για "υφεσιακές" πολιτικές;


Share/Bookmark
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών το Δημόσιο έχασε μισό δισεκατομμύριο ευρώ (!) τον χρόνο από τη μείωση των εσόδων από τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτων εξαιτίας της αύξησης των τελών στα μεγάλα αυτοκίνητα και της επαναφοράς των τεκμηρίων. Από 1.591 εκατομμύρια ευρώ το 2010 τα έσοδα από τέλη κυκλοφορίας υποχώρησαν στα 1.119 εκατομμύρια το 2014 και βαίνουν μειούμενα.

Προφανώς, όταν ένας πολίτης βρίσκεται να έχει λιγότερα εισοδήματα από αυτά που το κράτος αυθαίρετα απαιτεί ότι πρέπει να έχει για να δικαιούται να κατέχει ένα αμάξι (τα τεκμαρτά) και τον επιβαρύνεις με πρόσθετα τέλη και φόρο εισοδήματος επί πλασματικών εσόδων, θα παραδώσει τις πινακίδες και θα πουλήσει όσο-όσο το αυτοκίνητο, που αλλιώς θα προσπαθούσε να κρατήσει. Ειδικά σε περίοδο μείωσης εισοδημάτων και ανεργίας, ενώ αυτή η απαίτηση επιβάλλεται αναδρομικά, καθώς δεν υπήρχε όταν απόκτησε το αυτοκίνητο. για το οποίο ο ίδιος (δηλαδή η οικονομία) επένδυσε ακριβά, καλώς ή κακώς, για να αγοράσει. Χρήματα που πήγαν σε κάποια βιομηχανία στο εξωτερικό και τώρα αναγκαστικά πωλεί μισοτιμής πλέον πάλι στο εξωτερικό, σχεδόν χαριστικά. Ταυτόχρονα χάνει τεράστια έσοδα το Δημόσιο και, κυρίως, χάνουν τις δουλειές τους άνθρωποι που θα ζούσαν συντηρώντας το.

Ξεπουλιέται το αγαθό που αγοράστηκε χωρίς να επανέρχονται στη χώρα τα χρήματα που καταβλήθηκαν για να αγοραστεί, μειώνεται ο κύκλος εργασιών, χάνει τα χρήματά του ο αγοραστής που αισθάνεται γελασμένος από το κράτος, καθώς με άλλους όρους το αγόρασε και αλλιώς τα υπολόγισε και βρίσκεται παγιδευμένος σε έναν φορολογικό κυκεώνα στον οποίο αθροίζονται εικονικά εισοδήματα από το σπίτι, τα παιδιά, άλλα αγαθά του, την ύπαρξή του την ίδια, χρήματα τα οποία δεν δαπανά υποχρεωτικά γι' αυτά. Και ακόμη και να τα καλύπτει τυπικά, αφαιρούνται πλασματικά από το κεφάλαιο που μπορεί να δικαιολογήσει ως αποταμίευση κατ’ έτος για να δικαιολογήσει μελλοντικές αγορές και επενδύσεις.

Κάτι αντίστοιχο (και χειρότερο, γιατί πρόκειται για αγαθό που προσελκύει τουρισμό σε μια χώρα θαλασσινή) συνέβη σύμφωνα με τις μελέτες που εκπονήθηκαν και με τα σκάφη αναψυχής. Τα έσοδα μειώθηκαν δραματικά με την επιβολή (εξωπραγματικών) τεκμηρίων και άλλων φόρων. Οι ευπορότεροι Έλληνες ιδιοκτήτες των μεγαλύτερων σκαφών και οι ξένοι απλώς αποχώρησαν από την Ελλάδα και άδειασαν οι μαρίνες και τα νηολόγια. Οι λιγότερο εύποροι με μικρά σκάφη, που δεν μπορούν να αντέξουν την εικονική φορολόγηση και τις χρεώσεις, παρέδωσαν τις άδειες, τα πούλησαν και συνεχίζουν να τα ξεπουλούν όσο-όσο, να τα παροπλίζουν ή ακόμη να τα βυθίζουν.

Το ίδιο το Δημόσιο έχασε έσοδα αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων κατ' έτος από αυτά που εισέπραττε. Το 2002 η κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης σε σκάφη έως 10 μέτρα είχε ως αποτέλεσμα τον διπλασιασμό των λεμβολογήσεων, δημιουργήθηκαν νέες θέσεις εργασίας και υπερδιπλασιάστηκαν τα έσοδα από τον ΦΠΑ. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας, το 2007 λεμβολογήθηκαν 11.112 μικρά σκάφη μικρότερα από 10 μέτρα. Το 2008, που επανήλθαν τα τεκμήρια στις βάρκες και σκάφη αναψυχής, ξεκίνησε η σταδιακή πτώση του κλάδου, η οποία κορυφώθηκε το 2013 και έφτασε το 89%.Παράλληλα, τα επίσημα στατιστικά στοιχεία από τα Λιμεναρχεία αποδεικνύουν ότι το 92% των λέμβων μήκους 5 μέτρων που λεμβολογούνται κάθε χρόνο είναι ελληνικής κατασκευής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την απασχόληση.

Γέμισαν τα λιμάνια της Τουρκίας, της Κροατίας, του Μαυροβουνίου. Προφανώς, τα έσοδα του Δημοσίου που χάνονται κάθε χρόνο είναι τεράστια, καθώς δεν προέρχονται κυρίως από τα τέλη ή τα τεκμήρια. Αυτός που έχει υψηλά έσοδα το υπερκαλύπτει έτσι κι αλλιώς. Αυτός που δεν έχει χρήματα να καλύψει το εξωφρενικό τεκμήριο απλώς πουλάει ή αποσύρει το σκάφος του. Δεν θα πληρώσει κανείς φόρο για χρήματα που δεν βγάζει. Οπότε το τεκμήριο δεν προσφέρει τίποτα. Παρά μόνο απομειώνει την ποιότητα ζωής, απαξιώνει την περιουσία, καταστρέφει θέσεις εργασίας και μια παραγωγική δραστηριότητα, εντείνει το αίσθημα αδικίας, της δυσπιστίας προς το κράτος και μαζί την ύφεση.

Τα έσοδα του Δημοσίου από τα σκάφη αναψυχής προέρχονται από τους φόρους επί των καυσίμων, από τον ΦΠΑ σε κάθε στάδιο (κατασκευή, αγορά, ελλιμενισμός, συντήρηση, προμήθειες), τους φόρους εισοδήματος στους επαγγελματίες του κλάδου, την κατανάλωση, τον τουρισμό, τις εισφορές και φόρους επί των θέσεων εργασίας που συντηρούν και δημιουργούν.

100.000 άνθρωποι απασχολούνται στον κλάδο και χιλιάδες άλλοι επωφελούνται από αυτόν (στον τουρισμό, τα καύσιμα, την εστίαση, τη λιανική,κ.λπ.) . Επιπροσθέτως, ένα οποιοδήποτε σκάφος σε ελληνικό λιμάνι, Έλληνα ή αλλοδαπού, σημαίνει τακτικές επισκέψεις των ιδίων και φίλων, αύξηση του τουρισμού σε σταθερή βάση, πρόσθετα χρήματα και θέσεις εργασίας σε δεκάδες τομείς της οικονομίας και, εντέλει, στους εργαζόμενους σε αυτές.

Δεν υπολογίζεται βέβαια η απώλεια από τα έσοδα που θα αποκτούσε το Δημόσιο και οι πολίτες, (πολύ παραπάνω από αυτά που είχαν έως το 2010) εάν η κυβέρνηση πρόσφερε ακόμη ευνοϊκότερο και -κυρίως- σταθερότερο φορολογικό καθεστώς και περισσότερες και φθηνότερες μαρίνες σε μια χώρα με παραπάνω από τις μισές ακτές της Μεσογειακής Ευρώπης.

Τι «αναπτυξιακό» σκέφτεται λοιπόν να κάνει η «αριστερή» κυβέρνησή μας με αυτά τα δεδομένα των αποτυχημένων πολιτικών των "μνημονιακών κυβερνήσεων";

Να καταργήσει τα άδικα και αντιαναπτυξιακά τεκμήρια; Να μειώσει τα τέλη; Να δημιουργήσει φθηνές και καλές μαρίνες παντού σε μια προικισμένη για τη θάλασσα χώρα;

Όχι, βέβαια! Άλλες σκέψεις αναδύονται στο λαμπρό «αριστερό» μυαλό τους. Ωραίες και φορομπηχτικά «μνημονιακές» πιο πολύ κι από των προκατόχων τους.

Να αυξήσει τα τέλη και στα υπόλοιπα, μικρότερα, αυτοκίνητα και να επιβάλει και πρόσθετα τέλη και φόρους «πολυτελείας» και άλλες ανοησίες στα εναπομείναντα σκάφη. Με προφανείς αναμενόμενες και δοκιμασμένες συνέπειες: μείωση των αυτοκινήτων και σκαφών, καταστροφή χιλιάδων θέσεων εργασίας, αύξηση των δαπανών για επιδόματα ανεργίας, αποεπένδυση, απαξίωση της περιουσίας των πολιτών, μείωση των εσόδων του δημοσίου σε τεράστιο βαθμό. Αυτά τα προτείνει μόνη της και τα διαπραγματεύεται με τους εταίρους.

Όχι το πώς θα προσελκύσει επενδύσεις, πώς θα κατορθώσει να φέρει τα μισά σκάφη της Ευρώπης στην Ελλάδα, πώς θα αναπτύξει την κατασκευαστική και επισκευαστική δραστηριότητα σκαφών αναψυχής, αλλά το πώς θα τ' αρπάξει για μερικούς μήνες ακόμη (διότι από την επόμενη δεν θα έχει να πάρει τίποτε) από τους Έλληνες και θα αυξήσει την ανεργία. Δεν προσπαθεί να τους πείσει ότι μόνο η κατάργηση των τεκμηρίων και η μείωση των φόρων θα εξασφαλίσει την ανάπτυξη, την αύξηση των εσόδων του κράτους και επομένως την ευκολότερη πληρωμή και των δανείων της χώρας αλλά το ακριβώς αντίθετο.

Δεν μας λένε, όμως, με βάση ποια μελέτη θεωρούν πως θα αυξηθούν τα έσοδα του κράτους σε βάθος διετίας ή πενταετίας με την αύξηση των φόρων; Τι θα γίνει με τις θέσεις εργασίας στον κλάδο; Πόσο θα κοστίσει η ανεργία; Πόσο θα χάσουμε από το ΑΕΠ, τον εθνικό πλούτο, από τον οποίο προέρχονται και οι φόροι; Ποιος τη συνέταξε αυτή τη μελέτη; Ποιος τα προτείνει όλα αυτά, να ξέρουμε από ποιον θα ζητήσουμε τον λόγο για τις συνέπειες; Όνομα και επώνυμο δεν έχει; Θα μάθουμε ποτέ άραγε; Το ΔΝΤ; η Τρόικα; το Υπουργείο Οικονομικών; Κάποιοι γραφειοκράτες του βαθέος κράτους; Ο Βαρουφάκης; Ο Τσίπρας αυτοπροσώπως; Πού είναι η υπογραφή του;

Κάνει όμως η «αριστερή» Κυβέρνηση μας, ενώ υποκρίνεται πως την υποχρεώνουν οι δανειστές όπως ακριβώς κι η προηγούμενη «δεξιά», περήφανη εξωτερική πολιτική αλληλεγγύης προς την ανθρωπότητα: αγοράζουν σε όλο τον κόσμο πάμφθηνα αμάξια και σκάφη που ξεπουλιούνται από Έλληνες, ενώ γεμίζουν τα λιμάνια της Αδριατικής και της άλλης πλευράς του Αιγαίου. Ποιος είπε πως δεν υπάρχει «συνέχεια του κράτους» στη χώρα μας (στις αρπαχτές τουλάχιστον);

Κατά τα άλλα, η Κυβέρνηση νοιάζεται μην ιδιωτικοποιήσει κανένα λιμάνι ή καμιά μαρίνα, μήπως και λειτουργήσει φθηνότερα και καλύτερα για τους χρήστες και δημιουργηθεί καμιά θέση εργασίας για τους πάντα απέξω, και χάσουν εξουσία και χρήμα οι κρατικοδίαιτοι που τα νέμονται. Για το ξεπούλημα και απαξίωση της περιουσίας των πολιτών, τις δουλειές που χάνονται, τα έσοδα του κράτους που καταρρέουν, δεν φαίνεται να της καίγεται καρφί. Η διοικούσα τάξη της Ελλάδας, συνεχής, ενιαία και αδιαίρετη, «αριστερή» και «δεξιά» φαίνεται πως ζει σε ένα δικό της σύμπαν, τεκμαρτό κι αυτό, εικονικό όπως και τα τεκμήριά της.

Ποιος μίλησε για «υφεσιακές πολιτικές»;


Γιώργος Γιαννούλης-Γιαννουλόπουλος




Πρώτη δημοσίευση:http://marketnews.gr/






Tuesday, April 7, 2015

Η «αριστερά» της συμφοράς


Share/Bookmark
Το παράξενο με αυτή την «αριστερή» εξουσία είναι πως όλες της οι ενέργειες, τρεις μήνες τώρα, δεν έχουν κανένα στοιχείο δημιουργίας οτιδήποτε καινούργιου. Συνεχίζουν να κάνουν αντιπολίτευση στο κράτος που διοικούν και στην Ευρώπη που είναι μέλος σαν να είναι κάτι ξένο. Όλες τους οι ενέργειες είναι ένα συστηματικό αντι-πρόγραμμα χωρίς καμιά αντι-πρόταση. Καταργούν και τις λίγες αλλαγές που έγιναν πριν φέρουν καρπούς, τα πρότυπα σχολεία και την αριστεία, τις αλλαγές στα ΑΕΙ, τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας και στο ωράριο των καταστημάτων. Νωρίτερα είχαν καταργήσει τη διαχείριση σκουπιδιών στην Αττική, χωρίς να προτείνουν κάποια άλλη διαχείριση με χρονοδιάγραμμα, κόστος, μελέτη. Και η συζήτηση σταμάτησε, ενώ τα σκουπίδια σωρεύονται ωραία και «οικολογικά» στην απέραντη χωματερή των Λιοσίων που στομώνει. Πρόσφατα κατήργησε την Παράκτιο Αττικό Μέτωπο Α.Ε. που θα αξιοποιούσε κατά έναν τρόπο τις κατειλημμένες και βρώμικες εκτάσεις και ακίνητα στο παραλιακό μέτωπο, που τις λυμαίνονται επιτήδειοι και εγκληματίες.
Τίποτε από όλα αυτά δεν αντικαταστάθηκε από κάτι άλλο, αριστερό, αναπτυξιακό, βιώσιμο.
Για παράδειγμα, στο παραλιακό μέτωπο μια αληθινή αριστερά θα μπορούσε να σχεδιάσει μια εναλλακτική διαχείριση ειδικών ζωνών, με κοινότητες παραγωγών προϊόντων και υπηρεσιών σε σχέση με τη θάλασσα ή άλλων μικρών παραγωγών, που θα διέθεταν απευθείας τα προϊόντα ή το έργο τους στην αγορά. Χώρους και υποδομές για ερευνητικές ομάδες νέων επιστημόνων σε διάφορους τομείς εφαρμοσμένης έρευνας και καινοτόμα προϊόντα σε σχέση με τη θάλασσα, την εξοικονόμηση ενέργειας, την απορρύπανση, την αστική ανάπτυξη, τη ναυτιλία.
Κοινότητες πολιτισμού και καλλιτεχνικής έκφρασης νέων δημιουργών. Με έσοδα από τις πωλήσεις, τους επισκέπτες, τον τουρισμό, τις ερευνητικές δραστηριότητες, τη μικρο-επιχειρηματικότητα, με χαμηλές τιμές και πρωτότυπες ιδέες. Με εναλλακτικές χρήσεις γης για άθληση, επίδειξη εναλλακτικών τρόπων παραγωγής και διανομής ή ακόμη ζωής και διασκέδασης. Σε συνδυασμό και με ιδιωτικές επενδύσεις και πρωτοβουλίες σε άλλες ζώνες με βασικό κριτήριο τις θέσεις εργασίας που θα δημιουργούν και τις φθηνές και ποιοτικές υπηρεσίες στους πελάτες και χρήστες.
Όλα αυτά, βέβαια, απαιτούν, όπως οτιδήποτε στον κόσμο τούτο, περίπλοκους και εξειδικευμένους σχεδιασμούς. Κάποιος πρέπει να μελετήσει τη λειτουργία, τη διαμόρφωση, τους τρόπους λήψης αποφάσεων για την επιλογή των συμμετεχόντων και τους όρους συμμετοχής, την κατανομή των χώρων και υποδομών, την επίλυση διαφορών, την επίβλεψη της λειτουργίας, την αντιμετώπιση εγκληματικών ενεργειών, τα έσοδα και τα έξοδα, τις συμβάσεις, τη φορολογία και τη ρύθμισή της και άλλα πολλά. Και, φυσικά, αυτοί που θα μελετήσουν το project θα πρέπει και ειδικές γνώσεις να έχουν και να πληρωθούν. Όπως και όσοι κληθούν να το υλοποιήσουν και λειτουργήσουν. Να τεθούν χρονοδιαγράμματα, στόχοι μετρήσιμοι, κυρώσεις για τις καθυστερήσεις.
Αυτό το μοντέλο, ίσως να ήταν κατά τη γνώμη μου ως επιστήμονα πολύ ενδιαφέρον για μεγάλα τμήματά της παραλιακής ζώνης. Σημασία όμως δεν έχει εν προκειμένω η δική μου γνώμη. Το παραλιακό μέτωπο είναι απλώς ένα παράδειγμα. Σημασία έχει πως η σημερινή εξουσία δεν έχει στον νου της τίποτε από αυτά. Δεν φαίνεται να προβληματίζεται με δημιουργικές προτάσεις που δημιουργούν βιώσιμες θέσεις εργασίας, ανάπτυξη και μόνιμα έσοδα για το κράτος. Γενικώς, δεν φαίνεται να έχει στο νου της απολύτως τίποτε.
Αν ίσως έκανε την προσπάθεια να φανταστεί κάτι για την παραλιακή ζώνη, θα ήταν ένας χώρος που θα «ανήκει» σε δεκάδες κρατικούς φορείς με επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες, τον οποίο κακοπληρωμένοι δημόσιοι υπάλληλοι, βρίζοντας, θα μισοκαθαρίζουν από τα σκουπίδια που θα δημιουργούν χωρίς κυρώσεις όσοι τα πετάνε στις ρημαγμένες και λεηλατημένες αλάνες και στα παρατημένα ακίνητα. Και καταπατητές θα εισβάλλουν, θα τον χρησιμοποιούν και εκμεταλλεύονται δίνοντας μικρομίζες στις κρατικές μαφίες για να κάνουν τα στραβά μάτια. Χωρίς πλάνο, σχέδιο, χρήσεις γης, ρύθμιση, περιβαλλοντικό έλεγχο, κοινωνική ανταποδοτικότητα, νέες δουλειές.
Η αριστερά αυτή δεν έχει σε τίποτε να κάνει με την αριστερά της προόδου προς μια πιο ήπια παραγωγική δραστηριότητα, αλλά τουλάχιστον κάπως περισσότερο κοινοτική, αλληλέγγυα, ελεύθερη και, κυρίως, ρεαλιστική και βιώσιμη. Δεν έχει τίποτε να προτείνει δημιουργικό, ένα λειτουργικό και βιώσιμο παραγωγικό πρότυπο σε κάθε τομέα εκτός από καταργήσεις, ρήξεις, υπεραπλουστεύσεις, οπισθοδρόμηση, εξουσιαστικό διεφθαρμένο κρατισμό.
Είναι η «αριστερά» της συμφοράς, εκείνη που το μόνο που γνώριζε να κάνει ακόμη και στα κόμματα από τα οποία προήλθε διασπώντας τα (το ΚΚΕ, το ΚΚΕ εσωτερικού, ακόμη και το ΠΑΣΟΚ) ήταν πάντα γκρίνια, μιζέρια, εσωτερική αντιπολίτευση, διεκδικώντας την απόλυτη αλήθεια και αντίστοιχη εξουσία. Μυρίζει αυταρχισμό, αυταρέσκεια, ρεβανσισμό και αλαζονεία. Είναι, για όσους δεν το έχουν αντιληφθεί ακόμη, το περιθώριο της Αριστεράς, το κατακάθι, το τίποτε.
Γιώργος Γιαννούλης-Γιαννουλόπουλος

Πρώτη δημοσίευση: www.athensvoice.gr


Sunday, April 5, 2015

Ciudadanos


Share/Bookmark
Από το πρωτοσέλιδο της σημερινής EL PAIS, όσο η συζήτηση στη χώρα μας βουλιάζει στη μιζέρια, στα άδεια ταμεία και στη διεθνή ελεημοσύνη.
_________________________

Οι Ciudadanos παρουσιάζουν το δεύτερο μέρος του προγράμματός τους. Εάν κυβερνήσουν την Ισπανία, θα μειώσουν την επένδυση στα τρένα υψηλής ταχύτητας (η χώρα διαθέτει ήδη τις βασικές γραμμές) και θα επενδύσουν ένα δισεκατομμύριο ευρώ κατ' έτος στην Έρευνα και Ανάπτυξη. Θα αναπτύξουν τους δεσμούς όσων συνταξιοδοτήθηκαν πρόωρα με τις εν λειτουργία επιχειρήσεις, ώστε να εκμεταλλευτούν την τεχνογνωσία τους και να ενισχύσουν τη βιωσιμότητα των μεσαίων επιχειρήσεων. Θα παρέχουν κίνητρα για την προσέλκυση νέων ταλέντων και μεταναστών από το εξωτερικό στη χώρα, υψηλής εξειδίκευσης και επαγγελματικής και ακαδημαϊκής αριστείας.

Το πρόγραμμα, που θα παρουσιάσει ο καθηγητής του LSE Luis Garicano, στο Θέατρο Goya στη Μαδρίτη, στηρίζεται σε τρία πρότυπα: το Γερμανικό σύστημα συνεργασίας δημόσιου-ιδιωτικού στην εφαρμοσμένη έρευνα, την Ισραηλινή μέθοδο χρηματοδότησης της δημιουργίας νέων τεχνολογικών επιχειρήσεων και το μεταναστευτικό δίκτυο προσέλκυσης ταλέντων της Αυστραλίας.

Η google αποτελεί το πρότυπο αυτών που λείπουν, λένε: διευκόλυνση προσέλκυσης ταλέντων και αριστείας από όλο τον κόσμο και κεφάλαια που αναλαμβάνουν ρίσκο. Όχι για να έρθει η google στην Ισπανία, αλλά για να δημιουργηθεί το Ιβηρικό Silicon Valley, μέσω της ενίσχυσης των καινοτόμων επιχειρήσεων,

Ο Rivera χτυπάει κατευθείαν στο πολιτικό κέντρο με το οικονομικό του πρόγραμμα, Οι Podemos και οι Ciudadanos προσπαθούν να αποδείξουν πως ο διάλογος είναι πλέον στον δρόμο και αφορά τους πολίτες. Αλλά οι Ciudadanos επιχειρoύν να προσελκύσουν και την κεντροαριστερά, λαμβάνοντας άμεσα συμβολικά μέτρα απομακρύνοντας ένα μέλος τους για ξενόφοβα σχόλια.

Μια από τις προτεραιότητές τους είναι να αξιοποιήσουν τις γνώσεις και εμπειρία των πρόωρα συνταξιοδοτημένων.

Το κόμμα με το οικονομικό του πρόγραμμα έχει έναν τετραπλό στόχο:

Πρώτον, θα μειώσει την ακριβή επένδυση στα τρένα υψηλής ταχύτητας από 3,5 δις το χρόνο που είναι σήμερα.

Δεύτερον, θα δημιουργήσει ένα δίκτυο κινήτρων για την καινοτομία, λαμβάνοντας υπόψη το Γερμανικό παράδειγμα, με ένα δις ευρώ τον χρόνο.

Τρίτον, θα επιτύχει την άνοδο της δημόσιας επένδυσης στην Έρευνα και ανάπτυξη στο 2% του ΑΕΠ από 1,3% που είναι σήμερα.

Και τέταρτον, θα εφαρμόσει το σχέδιο του Diego Comín, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Dartmouth, που προτείνει την ίδρυση κέντρων μεταφοράς τεχνολογιών εξειδικευμένων στην εφαρμοσμένη έρευνα με τρόπο ώστε η δημιουργία ιδεών να μετατραπεί σε επιχειρήσεις και απασχόληση.

Στη χρηματοδότηση υπάρχει το Ισραηλινό παράδειγμα, με κεφάλαια υψηλού ρίσκου, όπου το κράτος μπορεί να συνεταιριστεί με ιδιώτες χρηματοδότες, τονίζει ο Garicano.

Επίσης πρέπει να λειτουργήσουμε ένα σύστημα παρόμοιο με αυτό χωρών όπως η Αυστραλία, ο Καναδάς, η Νέα Ζηνλανδία ή η Σιγκαπούρη για την προσέλκυση και επιλογή μεταναστών, συνεχίζει. Που θα διευκολύνει σε συγκεκριμένους τομείς την εγκατάσταση έμπειρων και ικανών μηχανικών, πληροφορικών κ.λπ, με τις οικογένειές τους, και σαφές πλαίσιο για τη μόνιμη διαμονή τους. Επίσης ένα σύστημα που θα διευκολύνει την παραμονή επιτυχημένων φοιτητών που κάνουν μεταπτυχιακά. "Nα δώσει κίνητρα στον επιτυχημένο Νιγηριανό που τελειώνει το μάστερ του να μείνει στη χώρα", όπως λέει χαρακτηριστικά. Ένα σύστημα παροχής βίζας στους καλύτερους φοιτητές, σε όσους έχουν ταλέντο στις τεχνολογίες ή στη δημιουργία επιχειρήσεων. Είναι θεμελιώδες.

Ταυτόχρονα θα παρουσιάσουν μέτρα για τη μείωση του κόστους για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις μικρές επιχειρήσεις και τον δραστικό περιορισμό των εμποδίων για τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων.

Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος




El plan económico de Ciudadanos: más innovación, menos obra pública





Thursday, April 2, 2015

Η τιμή του Καλού


Share/Bookmark
Ο κ. Darduna, πατέρας μιας φτωχής πολυμελούς οικογένειας, ήταν ο κάτοχος μιας οικίας από την οποία οι Ισραηλινοί ("αμυντικοί"!) βομβαρδισμοί άφησαν όρθια μόνο την πόρτα. Το σπίτι ισοπεδώθηκε, όπως τα σπίτια χιλιάδων άλλων αμάχων στην ανοιχτή φυλακή της Γάζας.

Είχε την τύχη στη μοναδική όρθια ιδιοκτησία που του απέμεινε, σε αυτή τη χαραγμένη από τον πόλεμο πόρτα, που στάθηκε μόνη, σουρεαλιστικά ορθή στο φως της Μεσογείου πάνω στα ερείπια της ζωής του κι άνοιγε στον ουρανό, να ζωγραφίσει ο Bansky μιαν αρχαία Ελληνίδα αθάνατη θνητή. Θλιμμένη, συντριμμένη. Τη Νιόβη, λένε. Εκείνη που περηφανεύτηκε για την ομορφιά των τέκνων της λέγοντας πως ένα μόνο ζεύγος διδύμων έναντι των τόσων δικών της έχει να επιδείξει η Λητώ, η εκλεκτή του Δία, την Άρτεμη και τον Απόλλωνα. Και τη χτύπησε η συμφορά από τους Θεούς κι έχασε τα πιο πολλά παιδιά της.

Ο Bansky είχε πάει στη Γάζα για να εκφράσει με το έργο του τον αποτροπιασμό της ανθρωπότητας απέναντι στην κατάσταση στην περιτοιχισμένη αυτή λωρίδα γης πλάι στη Μεσόγειο, που κατοικήθηκε από εκατοντάδες φυλές από τα βάθη των αιώνων.

Το μικρό αυτό αριστούργημα του διάσημου καλλιτέχνη πούλησε ο ιδιοκτήτης του σε έναν συνάδελφο του δημιουργού, παλαιστίνιο καλλιτέχνη του δρόμου, για μια χούφτα τοπικά σέκελς, γύρω στα 162 ευρώ. Ένα έργο που στην αγορά της τέχνης θα άγγιζε με ευκολία μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.

Ο νέος του ιδιοκτήτης δεν θέλει να το επιστρέψει και δηλώνει ότι πάντα ήθελε να έχει ένα έργο του ειδώλου του. Θέλει να το χαρίσει σε ένα μουσείο της Γάζας όταν φτιαχτεί.

Αν στη ζωή σου στερήθηκες την παιδεία, αν δεν είχες την τύχη να μάθεις, να διδαχθείς να αναγνωρίζεις την ομορφιά, το Καλόν, την αρχαία τραγική αρχόντισσα που σε επισκέφτηκε τυχαία, κανένας Θεός δεν σε θέλει τελικά. Ούτε ο Γιαχβέ μήτε ο Αλλάχ.

Αυτό είναι και το δικό μας κακορίζικο.

Γιώργος Γιαννούλης-Γιαννουλόπουλος






Η κατάληψη της εξουσίας


Share/Bookmark
Το μεγαλύτερο πρόβλημα με τους καταληψίες της Πρυτανείας και τους διαμαρτυρόμενους κάθε είδους που εισβάλλουν σε δημόσιους χώρους δεν είναι τόσο η καταστροφή δημόσιας περιουσίας που πληρώνεται με χρήματα των φορολογουμένων. Δεν είναι καν η ζημιά που προκαλούν στη λειτουργία των χώρων.

Είναι πρωτίστως η υποκρισία, η ασυνέπειά τους με την αντεξουσιαστική τους διάθεση. Είναι ότι διεκδικούν για τον εαυτό τους ένα δικαίωμα που αρνούνται σε κάθε άλλον. Ένα δικαίωμα αποκλειστικό, τη συγκρότηση μιας ιδιότυπης μορφής ιδιοκτησίας επί του Δημοσίου και κοινόχρηστου, με την ιδιοποίηση, την καταπάτηση. Και μέσω αυτής η άσκηση εξουσίας με την προβολή της δικής τους γνώμης και μόνο. Γιατί και κάποιος άλλος με άλλη άποψη να μην μπορεί να καταλάβει την Πρυτανεία ή το Προαύλιο της Βουλής όποτε και για όσο θέλει; Γιατί όχι εγώ; εσείς; Διότι  βρέθηκε κάποιος πιο πονηρός, πιο ισχυρός, πιο ξεδιάντροπος που πρόλαβε πρώτος.

Στην πραγματικότητα, δεν διαφέρουν καθόλου από αυτούς που θεωρητικά πολεμούν: δεν μοιάζουν καθόλου με τους φευγαλέους κατασκηνωτές, ούτε με τους ελεύθερους ταξιδευτές, που αγαπούν αυτό που διασχίζουν, το φροντίζουν και το χαίρονται. Είναι ίδιοι με τους απατεώνες μεγαλοϊδιοκτήτες που ισχυρίζονται πως πολεμούν και, ακόμη χειρότερα, με τους καταπατητές κάθε είδους. Που, επιπλέον μισούν την ιδιοκτησία τους, γι' αυτό την παραμελούν, όταν δεν την καταστρέφουν με μπετά, φωτιές κι ασχήμια. Που δεν τους ενδιαφέρει παρά μόνο όταν τους αποδίδει -πρόσκαιρα- χρήμα κι εξουσία.  


Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος






 Εικόνα: Ο Μοναχός Δίχως Πρόσωπο (The Faceless Monk), που μου εξιστορεί κατά καιρούς τα μελλούμενα και τις σοφίες του Θεού. Στον δρόμο για την Αγιοσύνη μάς ποστάρει κατά καιρούς τα μαντάτα του Κυρίου και τις βουλές του. Πού θα πάει, θα αγιάσει κι αυτός κάποτε.







Wednesday, April 1, 2015

Το μαύρο ξόρκι


Share/Bookmark
Λαϊκισμός είναι το φαινόμενο εκείνο όπου ορισμένοι κατορθώνουν να πείσουν σημαντικά τμήματα της μεσαίας τάξης να ψηφίζει ενάντια στα συμφέροντά της, πιστεύοντας πως τα εξυπηρετεί.

Όπως καλή ώρα στη χώρα μας. Οι μισθοί, οι συντάξεις και οι αποταμιεύσεις όσων ζουν από τους φόρους στην παραγωγική οικονομία, δηλαδή αυτών που πληρώνονται από το Δημόσιο, είναι προφανές ότι σε μια καταστροφική εξέλιξη θα πληγούν περισσότερο από τα αντίστοιχα των ανέργων, στους οποίους δεν θα έχει απομείνει τίποτε. Διότι απλώς έχουν κάτι παραπάνω. που μπορούν να το χάσουν σχεδόν όλο σε συνθήκες μαζικής υποτίμησης, εκτιναγμένου στασιμοπληθωρισμού και κατασχέσεων αποταμιεύσεων. Και όχι μόνο οικονομικό αλλά και την ποιότητα και ασφάλεια της ζωής τους.

Κι όμως, τι θαύμα! μέγα θαύμα του λαϊκισμού! ακόμη αρνούνται να το δουν. Συμμετέχουν σαν πρόβατα που οδεύουν προς το σφαγείο, και αυτοί και οι κουτοπόνηροι συνδικαλιστές τους, στην κοινωνική συμμαχία όσων μεγάλων και άδικων χρωστούν της Μιχαλούς και βλέπουν το τέλος τους νάρχεται. Αυτοί δηλαδή που ποντάρουν στην καταστροφή των μεσαίων στρωμάτων, όσων έκαναν ένα κουμάντο στη ζωή τους και δεν δανείστηκαν υπερβολικά, όσων αποταμίευσαν, έφτιαξαν κάτι. Με μόνο στόχο να επιβιώσουν οι ίδιοι, παρότι χρεωκοπημένοι και οικονομικά και ηθικά, ως άρχουσα τάξη.

Για να το επιτύχουν αυτό το θαύμα, οι λαϊκιστές πωλούν στον επίγειο πάγκο τους είτε την κόλαση είτε τον παράδεισο. Πράγμα κατά βάθος ίδιο. 

Το ξόρκι συνήθως κρατάει μέχρι τα πλανημένα  μεσαία στρώματα να συναισθανθούν στο πορτοφόλι και στην καθημερινότητά τους τις συνέπειες της επιλογής τους. Και τότε χρειάζεται άλλο ισχυρότερο, πιο μαύρο, για να τους κρατήσει μακριά από τη δίκαιη οργή και τη ρεαλιστική ελπίδα.

Αυτός είναι ο λόγος που αργά ή γρήγορα οι λαϊκιστές αναγκάζονται να συναντηθούν στη λαϊκή των ιδεών και να ανακατέψουν τις πραμάτειες τους στον ίδιο πάγκο με τους θρησκόληπτους, τους εθνικιστές και τους ψυχάκιες. Ή και με τους τρεις, κατά περίπτωση.

Τότε όλα εξαρτώνται από την αντοχή των θεσμών, την ικανότητα των προβάτων να διακρίνουν έστω την ύστατη στιγμή το σφαγείο από το λιβάδι και κάπως από την Τύχη.

Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος 


Saturday, March 28, 2015

Φόρος επί φόρου


Share/Bookmark

Φαίνεται ότι οι μόνες μεταρρυθμίσεις που προτείνει τελικά η κυβέρνηση, σε κατάσταση πανικού,  στα πολυαναμενόμενα μέτρα είναι φόρους κι άλλους φόρους. Φόρους πάνω στους φόρους.  

"Σύμφωνα με πληροφορίες, μεταξύ των μέτρων που προτείνει η Αθήνα είναι η αύξηση του φόρου πολυτελείας, του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα ποτά, ενώ στην εφεδρεία βρίσκεται η αύξηση της φορολογίας στα τσιγάρα και υπό συζήτηση αναμένεται να τεθεί και το θέμα του ΦΠΑ. ...η λίστα περιλαμβάνει 18 μέτρα τα οποία θα αποφέρουν περίπου 3,5 δισ. ευρώ. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η δημοπράτηση τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών συχνοτήτων (εκτιμώμενο ετήσιο έσοδο 100 εκατ. ευρώ) και η διασύνδεση όλων των ταμείων καταστημάτων, εστιατορίων και μπαρ με το υπουργείο Οικονομικών."

"Με τον τρόπο αυτό, η κυβέρνηση εκτιμά πως θα επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ για το 2015 (αντί προηγούμενου στόχου για 3% του ΑΕΠ)". 

Περιορισμός δαπάνης; Ουδείς. 

Αύξηση εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις σχολάζουσας ή μη ανταγωνιστικά χρησιμοποιούμενης κρατικής περιουσίας, μπας και γίνει καμιά επένδυση; Ουδεμία. 

Μέτρα για τη δημιουργία κερδοφόρων επιχειρήσεων και αύξηση της απασχόλησης στον παραγωγικό τομέα και, επομένως, αύξηση των κρατικών εσόδων σε μόνιμη βάση; Ουδέν. 

Αύξηση Δημοσίων Επενδύσεων με αντίστοιχη μείωση κόστους μισθοδοσίας δημοσίου και επιχορηγήσεων πολυτελών συντάξεων; Ουδεμία.  

Μέτρα για τη διασύνδεση της παιδείας με την έρευνα και τις επενδύσεις; Ουδέν. 

Μέτρα για τη μείωση της γραφειοκρατίας και του κόστους της στο κράτος και στους πολίτες; Ουδέν.

Η ίδια ομολογεί ότι "ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας φέτος θα είναι 1,4% (αντί 2,9% προηγούμενης πρόβλεψης)."

Δηλαδή με αυτή την - υπεραισιόδοξη - πρόβλεψη (με δεδομένο ότι 3 μήνες τώρα δεν κινείται τίποτα, οι άνθρωποι φεύγουν, οι επιχειρήσεις κλείνουν) ομολογεί ότι χάνουμε ΑΕΠ 1.5%, δηλαδή περίπου 3,5 δισεκατομμύρια τον χρόνο αυτό. Επομένως για το κράτος απώλεια εσόδων περίπου 1,5 δισεκατομμύριο το 2015, από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές,  από τη μείωση της δραστηριότητας που έφεραν οι αδεξιότητες και  θα φέρουν τα μέτρα της, σύμφωνα με τη δική της πρόβλεψη!. Συν μερικές εκατοντάδες δεκάδες εκατομμύρια το κόστος των πρόσθετων ανέργων. 

Στην πραγματικότητα θα είναι αρκετά παραπάνω. Ακόμη και το 1,4% αύξηση ΑΕΠ είναι άπιαστο όνειρο με δεδομένες τις συνθήκες και τον χαμένο χρόνο. 

Το πιο αστείο είναι πως ταυτόχρονα με όλα αυτά διαβεβαιώνει ότι δεν πρόκειται να λάβει "κανένα υφεσιακό μέτρο". Την αύξηση των φόρων για να πληρώνει τις «καθαρίστριες» και τους «Κατρούγκαλους» τη θεωρεί προφανώς αναπτυξιακή. 

Από πού θα αφαιρέσει αυτά τα 3,5 δισεκατομμύρια (αν φυσικά τα αφαιρέσει, διότι πλέον δεν υπάρχουν); Από την αγορά δεν θα τα αφαιρέσει; Από τα εισοδήματα και τις αποταμιεύσεις των πολιτών; Ή από τις επενδύσεις τους; Δηλαδή, από το μόνο πράγμα που δημιουργεί πλούτο και ανάπτυξη; 

Σαν τον Χάμπτυ Ντάμπτυ στην "Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων" που, στρογγυλός, ολοκληρωτικός και κυνικός, αντιστρέφει το νόημα των λέξεων και απαντάει στην αφελή ερώτηση της παιδούλας: "οι λέξεις σημαίνουν αυτό που θέλω εγώ να σημαίνουν". 

Φαντάσου νάπαιρνε και "υφεσιακά μέτρα" τι θα γινόταν! 


Γιώργος Γιαννούλης-Γιαννουλόπουλος



Πηγή στοιχείων: 

http://www.kathimerini.gr/809078/article/epikairothta/politikh/arxizei-h-diapragmateysh-stis-vry3elles




 Εικόνα: Ο Μοναχός Δίχως Πρόσωπο (The Faceless Monk), που μου εξιστορεί κατά καιρούς τα μελλούμενα και τις σοφίες του Θεού. Στον δρόμο για την Αγιοσύνη μάς ποστάρει κατά καιρούς τα μαντάτα του Κυρίου και τις βουλές του. Πού θα πάει, θα αγιάσει κι αυτός κάποτε.