Sunday, March 24, 2013

Κύπρος: ένα κουτοπόνηρο λάθος;


Share/Bookmark
Ενώ, μια εβδομάδα μετά, συνεχίζεται η ένδοξη υποχώρηση μπροστά στην προέλαση της δυσάρεστης πραγματικότητας, ο λογαριασμός ανέβηκε από 16 σε 20 δις λόγω της αμφιβολίας και της αναταραχής που προκάλεσε το «περήφανο όχι» απέναντι σε μια «λάθος απόφαση».

Στην οποία απόφαση μαθαίνουμε ότι οδήγησε σε μεγάλο βαθμό το ίδιο το Κυπριακό πολιτικό σύστημα, το οποίο όχι μόνο δεν
διαπραγματεύτηκε σε διαφορετική κατεύθυνση, ώστε να απαλύνει τις συνέπειες, αλλά απέτρεψε και τις πιέσεις προς την αναζήτηση λύσης στην κατεύθυνση αυτή, δηλαδή με την αποφυγή της φορολόγησης των μικροκαταθετών.

Αντί να διαπραγματευθεί ταυτόχρονα ένα πακέτο στήριξης της πραγματικής οικονομίας της Κύπρου για να αντιμετωπίσει τη μετάβαση από ένα παραγωγικό μοντέλο σε ένα άλλο, το οποίο θα περιλάμβανε ενίσχυση των χρηματοδοτικών εργαλείων για δημόσιες επενδύσεις και διατήρηση του ευνοϊκού φορολογικού περιβάλλοντος για ιδιωτικές επενδύσεις, κύρια στο εμπόριο, τη μεταποίηση και τον τουρισμό, το οποίο πιθανότατα οι εταίροι θα ήταν διατεθειμένοι να προσφέρουν, με δεδομένο το μέγεθος της Κυπριακής οικονομίας και τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία,

αντί να προτείνει συνδυαστικά πιο έξυπνες και κάπως πιο δίκαιες λύσεις προσδιορισμού της χασούρας, όπως για παράδειγμα μέσω του υπολογισμού της φορολογικής επιβάρυνσης σε συνδυασμό με τους τόκους των προηγούμενων ετών των κεφαλαιούχων,

προσπάθησε να διασώσει ένα μοντέλο ανάπτυξης που πεθαίνει, με το οποίο όμως έχουν ταυτιστεί σημαντικά συμφέροντα και, κυρίως, ο καιροσκοπισμός του εύκολου τραπεζικού χρήματος.


Απ' ό,τι φαίνεται, επέλεξε να οδηγήσει στην τραγική απόφαση για φορολόγηση των καταθέσεων κάτω των 100.000 ευρώ, δηλαδή της πλειονότητας των Κυπρίων, ελπίζοντας να αποφύγει ή περιορίσει την φορολόγηση των μεγαλύτερων ποσών που προέρχονται από διεθνή κεφάλαια (κυρίως ρωσικά) επιχειρώντας να διατηρήσει την ελκυστικότητα της χώρας ως περιφερειακού τραπεζικού κέντρου διεθνών κεφαλαίων. Στη συνέχεια επέλεξε να απορρίψει τη συμφωνία χρησιμοποιώντας ακριβώς τη φορολόγηση των μικρότερων ποσών, που δημιούργησε και την οξεία και δίκαιη λαϊκή αντίδραση, σε μια ύστατη προσπάθεια διαπραγμάτευσης μέσω της δημιουργίας τετελεσμένου.

Αρνήθηκε να καταλάβει πως οι παγκόσμιες οικονομικές ισορροπίες που γέννησαν το γεωπολιτικό παράθυρο ευκαιρίας που επέτρεψε τη δημιουργία του Κυπριακού μοντέλου έχουν αλλάξει. Η χρηματοπιστωτική οικονομία του City, από την μια πλευρά, και το ευρωπαϊκό παραγωγικό μοντέλο επάνω στο οποίο έχει θεμελιωθεί το ευρώ και η Ευρωπαϊκή ενοποίηση, από την άλλη, αντιπαρατίθενται. Η θέση της Βρετανίας στην Ευρώπη θα εξελιχθεί σύντομα. Η παγκόσμια χρηματοπιστωτική φούσκα του πράσινου νομίσματος και οι θεμελιώδεις ανισορροπίες που έχει προκαλέσει, σε σχέση με τη διανομή των πραγματικών αγαθών και υπηρεσιών ανάλογα με την παραγωγικότητα καθενός, δεν πρόκειται να κρατήσει πολύ. Η ιλαροτραγική και ανιστόρητη επίσκεψη στη Ρωσία διέλυσε τις αυταπάτες. Οι τροχοί της ιστορίας γυρνούν πάλι.

Μετά από δύο τραγικές προεδρίες των προκατόχων του σημερινού Προέδρου, η Κύπρος φαίνεται να έχει χάσει τα πολιτικά αντανακλαστικά της. Ας ελπίσουμε να τα ξαναβρεί το ταχύτερο δυνατό.

Αυτό δεν απαλλάσσει από τις ευθύνες της τη μυωπική πολιτική ηγεσία της Ευρώπης, όχι μόνο γιατί το αποδέχθηκε αλλά και, κυρίως, γιατί δεν βρήκε τα λόγια, το απόθεμα ηγεσίας που χρειάζεται, για να εξηγήσει την πραγματικότητα στους Ευρωπαίους πολίτες και στους Κυπρίους μεταξύ αυτών, επιδεικνύοντας ταυτόχρονα τη γενναιοδωρία της προς την Κύπρο, που είναι γενναιοδωρία προς το μέλλον της Ευρώπης.

Ο νομισματικός δρόμος που θα οδηγούσε σε μείωση 50% τουλάχιστον της αξίας καταθέσεων αλλά και λοιπών assets (γη, επιχειρήσεις, κτήρια), στασιμοπληθωρισμό και περιθωριοποίηση του νησιού και, ακόμη περισσότερο, σε διεθνή απομόνωση ενός τεμαχισμένου κράτους από τους φυσικούς του συμμάχους, προφανώς δεν είναι νοητός, αλλά μπορεί να προκύψει από ένα λάθος.

Στην αρχή της εβδομάδας αρκούσε η φορολόγηση με 13-15% των ποσών άνω των 100.000 για να βγει το νούμερο, με μηδενική φορολόγηση των χαμηλότερων ποσών.

Μια εβδομάδα μετά, συζητούν για 20% και κάθε ώρα που περνάει η ζημιά μεγαλώνει και ο λογαριασμός ανεβαίνει.


Οι πολιτικοί διεκδικούν την ψήφο των πολιτών για έναν πολύ άχαρο ρόλο, που περιλαμβάνει τη θεμελιώδη υποχρέωσή τους να προβλέπουν και να αποτρέπουν το χειρότερο, σιωπηλά και με σύνεση. 
Όχι για να παρακολουθούν την πορεία προς την καταστροφή πετώντας το μπαλάκι στους πολίτες, ούτε φυσικά για να την προκαλούν με τις πράξεις ή παραλείψεις τους.
Οφείλουν  να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων.


Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος



εικόνα:  Abraham Ortelius, c.1608, Cyprus., πηγή cyprouscartography


Κύπρος: Αριθμών συνέχεια... πρώτη αποτίμηση

ΤΙ ΕΙΧΕ ΣΥΜΦΩΝΗΘΕΙ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 17 ΜΑΡΤΙΟΥ:

Η απόφαση του Eurogroup πρόβλεπε εφάπαξ εισφορά 9,9% για τις καταθέσεις σε κυπριακές τράπεζες άνω των 100.000 ευρώ και 6,7% για τις καταθέσεις κάτω των 100.000 ευρώ.

Το εναλλακτικό σχέδιο περιλάμβανε εισφορά 3% για τις καταθέσεις κάτω των 100.000 και 15% για καταθέσεις άνω των 500.000 ευρώ. Η εισφορά για τους καταθέτες με ποσά άνω των 100.000 ευρώ θα αυξάνονταν από το 9,9 στο 10%.

Είχε υπολογιστεί επίσης ότι με άνοδο στο 15 % άνω των 100.000 ευρώ συνολικά θα μπορούσε να καταργηθεί πλήρως η φορολόγηση κάτω των 100.000 ευρώ.

Περιλαμβάνονταν βοήθεια ύψους 10 δις.

Το υπόλοιπο που θα έπρεπε να καλυφθεί από τις καταθέσεις και άλλες πηγές 5.8 δις.

Σύνολο 15,8 δις

Κανείς δεν διέψευσε όλες τις επίσημες δηλώσεις Ευρωπαίων αξιωματούχων ότι στην κατεύθυνση επιβάρυνσης με 15% των κεφαλαίων άνω των 100.000, με χαμηλή ή καθόλου φορολόγηση των μικροκαταθετών, πίεζαν οι ίδιοι. Ενώ η Κυπριακή Κυβέρνηση προσπαθούσε να διασώσει τους μεγάλους καταθέτες από πρόσθετη επιβάρυνση, προκειμένου να προσπαθήσει να διατηρήσει το τραπεζικό μοντέλο ανάπτυξης της Κύπρου και τα συναρτημένα με αυτό συμφέροντα, όχι υποχρεωτικά με κακή πρόθεση.

Η Κύπρος απέρριψε εν συνεχεία τη συμφωνία με την ελπίδα ότι τα 10 δις θα αυξηθούν, ώστε να μειώσει το κούρεμα και στους μικροκαταθέτες.

ΤΙ ΣΥΜΦΩΝΗΘΗΚΕ ΜΕΤΑ ΑΠΟ 7 ΗΜΕΡΕΣ ΤΡΟΜΟΥ ΚΑΙ ΕΞΩΤΙΚΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΑΦΩΝ:

Τα 10 δισεκατομμύρια της Τρόικας παραμένουν 10 δισεκατομμύρια.

Το υπόλοιπο προς το παρόν άγνωστο (μάλλον για να μην τρομάξουμε) αλλά, αν κρίνει κανείς από τους αριθμούς που έγιναν γνωστοί, είναι πλέον πολύ μεγαλύτερο από τα αρχικά 5,8 δις.

Ο λογαριασμός φαίνεται να αυξήθηκε τραγικά. Πριν από μερικές ώρες μιλούσαν για 20% φορολόγηση των άνω των 100.00 ευρώ κατά μέσο όρο. Τώρα ακούγεται το 30% η απώλεια των κεφαλαίων άνω των 100.000 ευρώ.

Οι λογαριασμοί δεσμεύονται προσωρινά μέχρι την εκκαθάριση και επιβάλλονται περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων.

Γιατί συνέβη;

Όταν ανακοινωθεί μια ενέργεια τέτοιου είδους, ακόμη και λανθασμένη, εάν δεν εφαρμοστεί άμεσα (είτε για αντικειμενικούς, είτε για λόγους σκοπιμότητας, είτε γιατί είχε κακώς σχεδιαστεί με τρόπο ανεφάρμοστο) δημιουργεί αβεβαιότητα και ρίσκο, και αυτό το ρίσκο έχει κόστος.

Το ρίσκο ακυρώνει τελικά τον λόγο της ακύρωσής της.

Η πίεση για φυγή κεφαλαίων και η αντίστοιχη πρόβλεψη για τα ποσά που θα αποχωρήσουν από την Κύπρο μόλις δοθεί η ευκαιρία, μεγάλωσε γεωμετρικά από την ανασφάλεια καταστρέφοντας τις λίγες ελπίδες να διατηρήσει το νησί σημαντικό μέρος από τον τραπεζικό του τομέα.

Έτσι πρέπει να υπολογιστεί μεγαλύτερη ζημία, μεγαλύτερες ανάγκες κεφαλαίων, μεγαλύτερη φορολόγηση και ούτω  καθεξής σε έναν φαύλο κύκλο που απελπισμένα επιχειρούν να ανατρέψουν τα μέτρα περιορισμού στην κίνηση κεφαλαίων.

Επιφέροντας ένα πολύ σκληρότερο πλήγμα στον ανθηρό τραπεζικό τομέα και συναφείς δραστηριότητες (offshore κλπ ) της Κύπρου.

Δεν εντόπισα καμιά αναφορά σε πακέτο στήριξης της Κυπριακής οικονομίας μέσω επέκτασης των προγραμμάτων στήριξης και ανάπτυξης και της αύξησης των ευρωπαϊκών μεταβιβαστικών πληρωμών δημόσιων και ιδιωτικών, ώστε να μη ρημάξει η οικονομία της Κύπρου. Μια ελπίδα είναι να βρίσκεται ανάμεσα στις άρρητες συμφωνίες που θα περάσουν από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς αργότερα.

Λάθος στόχευση, λάθος κατανόηση των περιθωρίων διαπραγμάτευσης, λάθος κατανόηση των γεωπολιτικών ισορροπιών, έλλειψη πεποιθήσεων για τη θέση της χώρας, εν τέλει λάθος μπλόφα.

Λάθη επί λαθών.

Αν μαθαίναμε από αυτά τουλάχιστον κάτι;



What has been agreed?
Cyprus has agreed to a significant restructuring of its banking sector, along with other measures such as tax rises and privatisations. The measures are designed to raise billions towards the bailout, but protect bank customers with deposits of 100,000 euros or less.
Cyprus's second largest bank - the troubled Laiki Bank - will be closed down and deposits above 100,000 euros moved into a "bad bank". Deposits below 100,000 euros will be moved into Bank of Cyprus, the country's biggest bank, which is being significantly restructured.
Deposits at Bank of Cyprus of more than 100,000 euros are being frozen.
At both banks, deposits above 100,000 euros will be tapped by the government to raise billions towards the bailout. It is not clear how much of the money will be taken, but a government spokesman suggests customers should expect to lose about 30% of the balance.
What about the bank levy?
In the original EU-IMF deal agreed a week ago, all customers of Cypriot banks were to face a one-off tax on their deposits, starting at 6.75% for the smallest deposits.
Πηγή BBC


No comments:

Post a Comment