O Ηρόδοτος από την Αλικαρνασσό, ο πατέρας της Ιστορίας έγραψε εννέα βιβλία. Από τα οποία τα τεσσεράμισι αφορούσαν την ιστορία του κόσμου εκτός Ελλήνων, τους Πέρσες, τους Σκύθες, τους Λυδούς, τους Αιγύπτιους, τους Αιθίοπες. Τα υπόλοιπα τους Ελληνοπερσικούς πολέμους.
Για τα μεγάλα και θαυμαστά που πραγμάτωσε το γένος των ανθρώπων, Ελλήνων και βαρβάρων (στην αρχαιότητα ο όρος βάρβαρος δεν ήταν υποτιμητικός, αφορούσε όσους δε μιλούσαν Ελληνικά).
Ξεκινά έτσι λοιπόν την αφήγησή του:
Ἡροδότου Ἁλικαρνησσέος ἱστορίης ἀπόδεξις ἥδε, ὡς μήτε τὰ γενόμενα ἐξ ἀνθρώπων τῷ χρόνῳ ἐξίτηλα γένηται, μήτε ἔργα μεγάλα τε καὶ θωμαστά, τὰ μὲν Ἕλλησι τὰ δὲ βαρβάροισι ἀποδεχθέντα, ἀκλεᾶ γένηται, τά τε ἄλλα καὶ δι᾽ ἣν αἰτίην ἐπολέμησαν ἀλλήλοισι.
"Ο Ηρόδοτος από την Αλικαρνασσό εκθέτει εδώ την ιστορική έρευνά του, ώστε ούτε όσα πραγμάτωσε το ανθρώπινο γένος να ξεθωριάσουν με τον καιρό, ούτε έργα μεγάλα και αξιοθαύμαστα, άλλα Ελλήνων και άλλα βαρβάρων επιτεύγματα, να μείνουν στην αφάνεια — και όλα τα παραπάνω και επιπρόσθετα ποια ήταν η αιτία που πολέμησαν ο ένας τον άλλο."
Για τα μεγάλα και θαυμαστά που πραγμάτωσε το γένος των ανθρώπων, Ελλήνων και βαρβάρων (στην αρχαιότητα ο όρος βάρβαρος δεν ήταν υποτιμητικός, αφορούσε όσους δε μιλούσαν Ελληνικά).
Ξεκινά έτσι λοιπόν την αφήγησή του:
Ἡροδότου Ἁλικαρνησσέος ἱστορίης ἀπόδεξις ἥδε, ὡς μήτε τὰ γενόμενα ἐξ ἀνθρώπων τῷ χρόνῳ ἐξίτηλα γένηται, μήτε ἔργα μεγάλα τε καὶ θωμαστά, τὰ μὲν Ἕλλησι τὰ δὲ βαρβάροισι ἀποδεχθέντα, ἀκλεᾶ γένηται, τά τε ἄλλα καὶ δι᾽ ἣν αἰτίην ἐπολέμησαν ἀλλήλοισι.
"Ο Ηρόδοτος από την Αλικαρνασσό εκθέτει εδώ την ιστορική έρευνά του, ώστε ούτε όσα πραγμάτωσε το ανθρώπινο γένος να ξεθωριάσουν με τον καιρό, ούτε έργα μεγάλα και αξιοθαύμαστα, άλλα Ελλήνων και άλλα βαρβάρων επιτεύγματα, να μείνουν στην αφάνεια — και όλα τα παραπάνω και επιπρόσθετα ποια ήταν η αιτία που πολέμησαν ο ένας τον άλλο."
(Μτφρ. Ηλ. Σπυρόπουλος)
Λέγεται πως όταν μίλησε στην αγορά της Αθήνας του Περικλέους, στα μέσα του 5ου αιώνα, ο νεαρός τότε Θουκυδίδης δάκρυσε. Ίσως γιατί κάποιος θεός τον έκανε να διαισθανθεί το δικό του μέλλον να αφηγηθεί την επερχόμενη ενδοελληνική σύγκρουση που θα έβαζε τέλος στο θαύμα.
Έτσι οι Έλληνες, οι αρχαίοι φυσικά, (που ολίγον αυθαιρέτως, θεωρούμε οι νεοέλληνες αποκλειστικώς προγόνους μας, σαν κάτι ιλαρούς παπάδες που αυτοανακηρύσσονται με ταπεινότητα αντιπρόσωποι του Θεού επί γης) απέκτησαν "εθνική συνείδηση" και δημιούργησαν αυτό που 20 αιώνες αργότερα θα αποκληθεί "η Δύση". Εκείνη που θα τους ονειρευτεί ξανά.
Δημιούργησαν ό,τι ξέρουμε, ό,τι ξέρουμε πως αγνοούμε κι ο,τι προσπαθούμε να μάθουμε, καμιά φορά επί ματαίω. Τον πρώτο και μοναδικό πολιτισμό, που από το πνευματικό του γονιδίωμα, επιχειρεί να κατανοήσει και συγκροτήσει τον εαυτό του μέσα από την κατανόηση και τη διάσωση στη μνήμη του ιδίου και της ανθρωπότητας, των γενομένων, των μεγάλων και θαυμαστών της ιστορίας των Άλλων.
Λέγεται πως όταν μίλησε στην αγορά της Αθήνας του Περικλέους, στα μέσα του 5ου αιώνα, ο νεαρός τότε Θουκυδίδης δάκρυσε. Ίσως γιατί κάποιος θεός τον έκανε να διαισθανθεί το δικό του μέλλον να αφηγηθεί την επερχόμενη ενδοελληνική σύγκρουση που θα έβαζε τέλος στο θαύμα.
Έτσι οι Έλληνες, οι αρχαίοι φυσικά, (που ολίγον αυθαιρέτως, θεωρούμε οι νεοέλληνες αποκλειστικώς προγόνους μας, σαν κάτι ιλαρούς παπάδες που αυτοανακηρύσσονται με ταπεινότητα αντιπρόσωποι του Θεού επί γης) απέκτησαν "εθνική συνείδηση" και δημιούργησαν αυτό που 20 αιώνες αργότερα θα αποκληθεί "η Δύση". Εκείνη που θα τους ονειρευτεί ξανά.
Δημιούργησαν ό,τι ξέρουμε, ό,τι ξέρουμε πως αγνοούμε κι ο,τι προσπαθούμε να μάθουμε, καμιά φορά επί ματαίω. Τον πρώτο και μοναδικό πολιτισμό, που από το πνευματικό του γονιδίωμα, επιχειρεί να κατανοήσει και συγκροτήσει τον εαυτό του μέσα από την κατανόηση και τη διάσωση στη μνήμη του ιδίου και της ανθρωπότητας, των γενομένων, των μεγάλων και θαυμαστών της ιστορίας των Άλλων.
Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος
No comments:
Post a Comment