Ο κόσμος που ξημερώνει στη μετά-covid εποχή θα είναι αλλιώτικος.
Άλλοι λένε ότι θα είναι πιο κατακερματισμένος, γιατί θα μειωθούν οι περιστασιακές κι ανώφελες φυσικές μετακινήσεις, που διαπιστώσαμε πως τελικά δεν χρειάζονται και τόσο, θα αλλάξουν οι τρόποι τους, θα αυξηθεί η αυτόνομη απασχόληση χωρίς φυσική παρουσία σε μεγάλο μέρος της οικονομίας, που ήταν ήδη δυνατό.
Εγώ πάλι πιστεύω ότι, για τους ίδιους ακριβώς λόγους και πολλούς άλλους, θα είναι πιο ενωμένος, πιο παγκόσμιος.
Άλλοι λένε ότι θα είναι πιο κατακερματισμένος, γιατί θα μειωθούν οι περιστασιακές κι ανώφελες φυσικές μετακινήσεις, που διαπιστώσαμε πως τελικά δεν χρειάζονται και τόσο, θα αλλάξουν οι τρόποι τους, θα αυξηθεί η αυτόνομη απασχόληση χωρίς φυσική παρουσία σε μεγάλο μέρος της οικονομίας, που ήταν ήδη δυνατό.
Εγώ πάλι πιστεύω ότι, για τους ίδιους ακριβώς λόγους και πολλούς άλλους, θα είναι πιο ενωμένος, πιο παγκόσμιος.
Γιατί θα αποκτήσουν ουσία και βάθος οι λιγότερες φυσικές μετακινήσεις, θα κερδίσουν χρόνο οι άνθρωποι στην εργασία τους, θα αναδιοργανωθεί ο "οίκος" και μαζί η οικονομία και οι σχέσεις εργασίας, θα ενταθεί η δικτύωση και θα αυξηθεί πολύ περισσότερο η διακίνηση της πληροφορίας των ίδιων των ανθρώπων (τα υφιστάμενα εργαλεία θα εξελιχθούν πολύ γρήγορα σε πλήρη εικονικά περιβάλλοντα), θα τυποποιηθεί περισσότερο το εμπόριο και οι ανταλλαγές και θα αυξηθεί η αυτοματοποίησή τους, με λιγότερους μετακινούμενους ανθρώπους, ειδικά οι θαλάσσιες και σιδηροδρομικές μεταφορές.
Θα επιταχυνθεί η μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα στις ΑΠΕ και θα δημιουργηθούν πολυκεντρικά δίκτυα παραγωγής ενέργειας. Η συλλογική κοινωνική ευθύνη του "δήμου" για θέματα πρόνοιας και υγείας θα πάψει να αμφισβητείται και θα ενισχυθεί περαιτέρω, ενώ θα ολοκληρωθεί εκεί που δεν υπάρχει.
Οι πόλεις και η ύπαιθρος θα συγκλίνουν σε πολλά χαρακτηριστικά, μέχρι να φτάσουν να μη διαχωρίζονται επακριβώς, διαφορετικοί πληθυσμοί θα μετακινηθούν ανάμεσα στις περιοχές τους και θα αλλάξουν συνήθειες. Τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα συγκλίνουν με αυτόνομες μονάδες μετακίνησης και δίκτυα επικοινωνιών.
Θα έρθουμε πιο κοντά με πολλούς διπλανούς μας με φυσική παρουσία, με τους οποίους, παρότι δίπλα, είμαστε μακριά. Θα απομακρυνθούμε από άλλους σωματικά, αλλά θα συνδεθούμε μαζί τους με κάθε λογής δίκτυα, ψηφιακά και φυσικά αντικείμενα και οντότητες.
Νέες αγορές θα δημιουργηθούν, προϊόντων, υπηρεσιών, άυλων αγαθών, πληροφορίας, άλλες θα αλλάξουν μορφή κι άλλες θα σβήσουν.
Οι αλλαγές αυτές δεν προκαλούνται από την πανδημία. Ήταν ώριμες να συμβούν, ήδη συνέβαιναν. Η πανδημία, όπως πολλές φορές ένας εξωγενής παράγοντας στην ανθρώπινη ιστορία, ταρακούνησε το οικοδόμημα με μια μεγάλη κρίση, που σώριασε δομές που επιβίωναν από αδράνεια κι επιταχύνει τη μετάβαση σε αυτό που ήδη γεννιόταν.
Θα επιταχυνθεί η μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα στις ΑΠΕ και θα δημιουργηθούν πολυκεντρικά δίκτυα παραγωγής ενέργειας. Η συλλογική κοινωνική ευθύνη του "δήμου" για θέματα πρόνοιας και υγείας θα πάψει να αμφισβητείται και θα ενισχυθεί περαιτέρω, ενώ θα ολοκληρωθεί εκεί που δεν υπάρχει.
Οι πόλεις και η ύπαιθρος θα συγκλίνουν σε πολλά χαρακτηριστικά, μέχρι να φτάσουν να μη διαχωρίζονται επακριβώς, διαφορετικοί πληθυσμοί θα μετακινηθούν ανάμεσα στις περιοχές τους και θα αλλάξουν συνήθειες. Τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα συγκλίνουν με αυτόνομες μονάδες μετακίνησης και δίκτυα επικοινωνιών.
Θα έρθουμε πιο κοντά με πολλούς διπλανούς μας με φυσική παρουσία, με τους οποίους, παρότι δίπλα, είμαστε μακριά. Θα απομακρυνθούμε από άλλους σωματικά, αλλά θα συνδεθούμε μαζί τους με κάθε λογής δίκτυα, ψηφιακά και φυσικά αντικείμενα και οντότητες.
Νέες αγορές θα δημιουργηθούν, προϊόντων, υπηρεσιών, άυλων αγαθών, πληροφορίας, άλλες θα αλλάξουν μορφή κι άλλες θα σβήσουν.
Οι αλλαγές αυτές δεν προκαλούνται από την πανδημία. Ήταν ώριμες να συμβούν, ήδη συνέβαιναν. Η πανδημία, όπως πολλές φορές ένας εξωγενής παράγοντας στην ανθρώπινη ιστορία, ταρακούνησε το οικοδόμημα με μια μεγάλη κρίση, που σώριασε δομές που επιβίωναν από αδράνεια κι επιταχύνει τη μετάβαση σε αυτό που ήδη γεννιόταν.
Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος
No comments:
Post a Comment