Wednesday, May 8, 2019

Η ψήφος των Ελλήνων του εξωτερικού


Share/Bookmark
Σήμερα μου ήρθε το χαρτί που με ενημερώνει για το εκλογικό μου τμήμα στις Δημοτικές και Ευρωπαϊκές εκλογές στην Ισπανία, όπου ψηφίζω ως πολίτης κράτους μέλους της ΕΕ με μόνιμη κατοικία εδώ.

Με την ευκαιρία, μια ανακεφαλαίωση με τις απόψεις μου για την ψήφο των Ελλήνων κατοίκων εξωτερικού. Κατά τη γνώμη μου, ένα τόσο σοβαρό και περίπλοκο θέμα δικαιωμάτων και δημοκρατίας δεν προσφέρεται για εύκολη απλουστευτική συνθηματολογία και ευκαιριακές μικροκομματικές προσεγγίσεις.

1. Όσον αφορά τις Ευρωεκλογές και τις Δημοτικές εκλογές, οι Έλληνες μόνιμοι κάτοικοι εντός της ΕΕ  ορθά δεν δικαιούνται, όπως προβλέπει ο νόμος, ούτε ψήφο εξ αποστάσεως ούτε καν από κοντά, εάν δεν έχουν τη μόνιμη κατοικία τους στη χώρα. Αλλιώς θα δικαιούνταν δύο ψήφους, έναντι των υπολοίπων που έχουν μια. Ψηφίζουν για τους αντιπροσώπους τους στο ΕΚ εκεί όπου κατοικούν. Θα αντιπαραθέσει κάποιος ότι ίσως για τις δημοτικές θα έπρεπε, εφόσον έχουν περιουσία και δευτερεύουσα κατοικία στον Δήμο. Είναι λάθος. Κατά την ίδια λογική θα έπρεπε να έχουν 2 -3 ψήφους αν έχουν κατοικία στη Θεσσαλονίκη, εξοχικό στην Κέρκυρα και δεύτερο πατρικό στο Ηράκλειο.

2. Για τις Εθνικές εκλογές θα έπρεπε να υφίσταται δυνατότητα καθολικής επιστολικής ψήφου για όλους όσοι δεν διαθέτουν δεύτερη ιθαγένεια, διότι η ζωή και τα συμφέροντά τους εξαρτώνται αποκλειστικά από την πολιτική και την κατάσταση του Ελληνικού κράτους και τα δικαιώματα που τους εξασφαλίζει διεθνώς, τις υπηρεσίες που τους παρέχει και τις πολιτικές, φορολογικές, νομικές σχέσεις του με τη χώρα διαμονής τους.

3. Όσοι επιθυμούν να ψηφίσουν στην Ελλάδα στις Εθνικές εκλογές αλλά διαθέτουν δεύτερη ιθαγένεια, θα πρέπει να αποδείξουν ότι έχουν κάποια οργανική σχέση με το Ελληνικό κράτος, είτε διότι έχουν περιουσία και συμφέροντα σε αυτό είτε διότι διαμένουν σε αυτό τουλάχιστον για δύο χρόνια την τελευταία πενταετία, και να μετακινηθούν στη χώρα και στο δημοτολόγιο που είναι εγγεγραμμένοι για να ασκήσουν το δικαίωμά τους.

4. Ιδιαίτερο πρόβλημα για τις Εθνικές εκλογές υπάρχει με όσους διαθέτουν δύο ιθαγένειες χωρών εντός της ΕΕ. Το οποίο πρέπει να ρυθμιστεί σε Ευρωπαϊκό επίπεδο με περαιτέρω πολιτική ολοκλήρωση. Εάν  όσοι έχουν διπλή Ευρωπαϊκή ιθαγένεια έχουν δικαίωμα ψήφου, έστω και δια προσωπικής παρουσίας σε δύο κράτη μέλη, τότε έχουν δύο ψήφους για την εκλογή του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, που αποτελείται από τους αρχηγούς των κυβερνήσεων και τους Υπουργούς, που λαμβάνει μαζί με το κοινοβούλιο τις αποφάσεις στην Ένωση. Πράγμα όχι και τόσο δημοκρατικό. Αν δε αυτό γίνεται και απλά δι' αλληλογραφίας, είναι ακόμη μεγαλύτερο το πρόβλημα.

Αυτό το ζήτημα μπορεί να λυθεί μόνο σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Είτε με τον περιορισμό του ρόλου του Συμβουλίου και τη σαφή ομοσπονδιοποίηση, Κομισιόν, κοινοβούλιο, πρόεδρος απευθείας εκλεγμένοι, πράγμα μακροχρόνιο και δύσκολο αλλά ορθό, είτε με την αναγνώριση δικαιώματος μιας ψήφου σε κάθε Ευρωπαίο πολίτη στο κράτος μέλος που κατοικεί και μόνον, σε όλες τις εκλογές, εφόσον έχει κάποια ευρωπαϊκή Ιθαγένεια. Οπότε θα ισχύει ό,τι και για τις Ευρωεκλογές. Ένας πολίτης, μια ψήφος στο κράτος κυρίας κατοικίας του.

5. Φυσικά, όπως είπα στην αρχή, όσοι έχουν μόνον μια ιθαγένεια και είναι μόνον πολίτες του Ελληνικού κράτους, (εντός ΕΕ μέχρι να υπάρξει Ευρωπαϊκή ενιαία ρύθμιση, όπως προαναφέρθηκε, ή εκτός ΕΕ για πάντα) πρέπει στις Εθνικές εκλογές να δικαιούνται να ψηφίσουν επιστολικά χωρίς άλλες προϋποθέσεις, αφού εγγραφούν σε μια περιφέρεια κατοίκων εξωτερικού, στην οποία θα αντιστοιχούν τόσες έδρες όσοι και οι εγγεγραμμένοι. Και η εγγραφή θα πρέπει να ανανεώνεται κάθε τετραετία, ώστε να αποφεύγεται η αναντιστοιχία εδρών από μετοικήσεις ή επιστροφές ή απόκτηση δεύτερης ιθαγένειας.

Έτσι λύνεται και το πρόβλημα επιρροής στις αποφάσεις για την πορεία του Ελληνικού κράτους ανθρώπων που δεν έχουν κάποια οργανική σχέση με αυτό, που έχουν και άλλη ιθαγένεια, που δικαιούνται όμως να αποκτήσουν οργανική σχέση, εφόσον το επιθυμούν. Τόσο την Ιθαγένεια, άμεσα, όσο και το δικαίωμα ψήφου, εφόσον συνδεθούν οργανικά και κατοικήσουν κάποιο διάστημα σε αυτό. Οπότε το να μετακινηθούν για να ψηφίσουν είναι μέρος και απόδειξη αυτής της οργανικής τους σύνδεσης παρά το γεγονός ότι έχουν και δεύτερη ιθαγένεια και επομένως και συμφέροντα σε άλλο κράτος, στο οποίο έχουν δικαίωμα ψήφου.

Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος 



No comments:

Post a Comment