Κάποια από αυτά τα αριστουργήματα έρχονται στο φως σε συνθήκες ειρήνης. Όπως το εκθαμβωτικής ομορφιάς μωσαϊκό της Αμφίπολης.
Κάποια έχουν ξαναδεί το φως του ήλιου εδώ και δεκαετίες και κινδυνεύουν στα μουσεία μιας χώρας σε κατάρρευση στη δίνη του εμφυλίου, όπου βρίσκονται μερικοί από τους σημαντικότερους θησαυρούς της ανθρωπότητας. Οι παλιές πόλεις της Δαμασκού και του Αλέπο. Η Παλμύρα. Η Μπόσρα. Το κάστρο του Σαλαντίν, το Κρακ των Ιπποτών, τα Βόρεια Χωριά... .
Κάποια αποκαλύφθηκαν από χέρια επιστημόνων. Άλλα, όπως εκείνο το μοναδικό με τον Οδυσσέα δεμένον στο κατάρτι, από χέρια ληστών σε λαθρανασκαφή ενώ μαίνεται ο πόλεμος http://www.mosaicmarble.com/blog/stolen-mosaics-in-syria/
Η UNESCO έχει ήδη εκδώσει ανακοίνωση καλώντας τα έθνη να προστατεύσουν τη Συριακή πολιτιστική κληρονομιά, που είναι κληρονομιά της ανθρωπότητας.
Ακούει κανείς;
Υ.Γ.1
Η τελευταία εικόνα δεν είναι προφανώς μωσαϊκό αλλά πορτραίτο νέου. Προέρχεται από επιτύμβια στήλη. Έζησε στην Παλμύρα τον 3ο πΧ αιώνα (από όπου και αρκετά από τα υπόλοιπα Μωσαϊκά). Δεν αντιστέκομαι όμως στον πειρασμό να την περιλάβω.
Το λαμπερό βλέμμα του αρχοντόπουλου, πάνω από δυο χιλιετίες μετά, έχει την ίδια συγκινητική χαρά, την ίδια μελαγχολική οικειότητα, τον ίδιο χαμογελαστό ερωτισμό με αυτό των νεαρών χίπστερς σε μια γειτονιά της Αθήνας.
Και την ίδια απορημένη έκφραση απέναντι στον Θάνατο που τον έζωσε πρόωρα.
Υ.Γ.2.
Μερικές φωτογραφίες είναι δικές μου, οι άλλες από το διαδίκτυο.
Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος
Γιώργος Γιαννούλης- Γιαννουλόπουλος
No comments:
Post a Comment